Ska man ta sig mellan Björnlunda och Gnesta gåendes eller cyklandes är det få delar av den drygt fyra kilometer långa gång- och cykelvägen som är separerade från biltrafiken. På grund av dålig sikt och att många bilister inte håller hastighetsbegränsningarna är trafiksituationen otrygg där väg 57 och väg 223 korsas.
Genom åren har röster höjts för att en gång- och cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta ska byggas, nu senast i form av ett medborgarförslag som föreslår att cykelvägen byggs i etapper. Men det tycker inte Christer Andén, samhällsbyggnadschef i Gnesta kommun, är en optimal metod.
– Ska man ha en säker gång- och cykelväg ska den inte vara säker bara på halva sträckan, säger han.
Nu ska kommunen se över om det i stället går att använda sig av det befintliga enskilda vägnätet. Denna väg skulle dock inte vara särskilt bekväm och det skulle fortfarande fattas länkar så att cyklister ändå måste ut på väg 57.
– En modern landsväg är asfalterad och har inte så många backar, den här skulle bli längre, ha omvägar, bli krokigare och med sämre underlag, säger Christer Andén.
I slutet på 90-talet gjordes en utredning om att bygga en ny gång- och cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta, planer som aldrig förverkligades. Ett av skälen var att hela projektet skulle landa i 16-miljonersklassen.
– Det som drar upp kostnaderna är dels att man måste passera järnvägen, dels måste man passera Väla å, vilket är en ganska trång passage, säger Christer Andén.
Regionförbundet Sörmland gjorde också en utredning och tittade på vilka mindre orter som skulle kunna kopplas ihop med sina centralorter, samt hur stor potential det fanns i olika tätorter. I den inventeringen kom inte sträckan mellan Björnlunda och Gnesta med.
– Det är ett ytterligare skäl till att inget byggdes eftersom det då inte gick att söka statsbidrag, förklarar Christer Andén.
Planen är att utredningen av alternativa lösningar ska vara färdig till våren. Staffan Lind, samhällsplanerare i Gnesta kommun, menar att man i första hand måste se till tryggheten och säkerheten för de som ska använda sig av gång- och cykelvägen. Att planera för en helt ny sådan skulle kräva en djupare kartläggning.
– Man måste göra en ny utredning innan man vet ut eller in, det är helt nya förutsättningar nu, säger han.