En eftermiddag med berättelser, musik och humor utlovas när Nyköpingsbördiga skådespelaren och manusförfattaren Anna Bromee gästar NK-villan i Nyköping tillsammans med skådespelarkollegan Gunilla Nyroos nu på söndag.
– Gunilla har regisserat min föreställning "En Frid(a) för själen" och vi kände båda att vi ville fortsätta jobba ihop efter det, tycke uppstod! Söndagens föreställning heter "Här & nu", det är en väldigt personlig blandning om livets olika ögonblick, säger Anna Bromee som ser väldigt mycket fram mot att åter stå på scen i barndomsstaden.
Om ganska precis två månader är det dags igen. Den 22 november har Nyköping tillsammans i fighten mot cancer bokat Annas Frida-föreställning på Nyköpings Teater.
– Jag lyssnade på hennes ”I wonder” och tänkte: ”Ska jag bryta upp? Ja, jag tar chansen!”
En ledstjärna under många år. Så beskriver Anna Bromee sångerskan från Torshälla som drogs med av musikens urkraft och lämnade småstaden för att prova sina vingar i större sammanhang.
Anna Bromee var stort Abba-fan som barn. När hon blev lite äldre var det främst Frida hon höll ögon och öron på.
– Hon gick sina egna vägar på så många sätt, inte minst musikaliskt med de soloplattor hon gav ut efter Abba-åren. Jag minns hur jag satt och lyssnade på henne där hemma i Nyköping och funderade på om jag verkligen skulle satsa på något så osäkert som att bli skådespelerska. Hon var min inspiration när jag bestämde mig för att våga.
Idén att hylla Frida fick hon när ”Mamma Mia the party” hade premiär på Tyrol 2016.
– Alla fyra Abborna var på plats och en vän lyckades fånga dem på en bild som han skickade över till mig. Det ledde vidare till att jag började nostalgilyssna på Fridas soloskivor. Hennes sånger slog an i mig på ett helt nytt sätt än när jag var yngre. Jag hade hunnit bli i samma ålder som Frida var när hon gjorde ”Djupa andetag” – och texterna gick rakt in. Jag kände att här fanns en berättelse om en mycket speciell människas liv, en livsresa.
Anna Bromee kontaktade Frida via hennes manager Görel Hanser och berättade att hon gärna ville göra en föreställning baserad på Anni-Frid Lyngstads musik.
– Att Anni-Frid gav sin välsignelse var en förutsättning. Att den fått bra mottagande både av Anni-Frid själv och av hennes fans betyder därför extra mycket, säger Bromee som valt ut musik från tidigt 60-tal då Anni-Frid Lyngstad sjöng sig Sörmland runt som dansbandsvokalist och fram till 1996 då hennes senaste soloplatta gavs ut.
– Lite Abba blir det också förstås, avslöjar Bromee som i somras också förärades med priset Povels Penna för sina manusinsatser i revyvärlden.
– Povel var en stor författare så att få det här priset betyder väldigt mycket. Revy är en mansdominerad värld, därför är jag inte bara glad för min egen skull, utan för alla kvinnliga manusförfattare och revyskapare runt om i landet, säger Bromee som genom åren skrivit manus till såväl Nyköpingsrevyn som Trosa- och Gnestarevyerna.
Frida-föreställningen turnerar just runt i Sverige, men Anna Bromee hinner även med en hel del annat.
– Jag har precis avslutat arbetet som regiassistent till Gladys Del Pilar i musikalen Ghost. Gladys och jag turnerar även med vår gemensamma Edith Piaff-föreställning och i slutet på månaden har min hyllningsshow "Den som glad är", om Siwan och Lill-Babs, nypremiär, säger Anna som parallellt också skriver på ett beställningsverk till Vara Konserthus med premiär sommaren 2019.