Anne krossade rekordet – samlade in nästan 30 000 kronor

Anne Henrikssons tidigare försäljningssrekord av hemgjorda smycken till förmån för Bröstcancerfonden var 6 500 kronor. Den noteringen pulveriserades fullkomligt i år. – Det blev 28 000 kronor. Stort tack alla!

Anne Henriksson tror att årets siffra på 28 000 kronor kommer bli svår att toppa. Hon har inte bestämt sig för om hon kommer göra samma sak nästa år.

Anne Henriksson tror att årets siffra på 28 000 kronor kommer bli svår att toppa. Hon har inte bestämt sig för om hon kommer göra samma sak nästa år.

Foto:

Övrigt2017-11-04 20:00

Cancerfondens Rosa bandet-kampanj genomförs i oktober i syfte att finansiera cancerforskning och sprida kunskap om sjukdomen, som årligen drabbar 8 000 kvinnor i Sverige. Vagnhäradsbon Anne Henriksson, 51, har sin egen oktoberkampanj. För tredje året i rad drog hon i gång sin smyckestillverkning och försäljning till förmån för Bröstcancerfonden. Hon kunde aldrig ana hur massiv uppslutningen skulle bli.

– Det har varit full fart från morgon till kväll och jag har pärlat nya armband innan jobbet och efter. Informationen spred sig oerhört via sociala medier på ett sätt jag aldrig ens kunnat föreställa mig i min vildaste fantasi. Folk från hela Sverige har handlat.

När SN träffade Anne i början av oktober var hon halvvägs upp till målet på 10 000 kronor vilket "skulle vara fantastiskt att uppnå." Den summan pulveriserades. Anne Henriksson sålde i år armband för 28 000 kronor, att jämföra med tidigare rekordet på 6 500.

– Jag är fantastiskt lycklig och evigt tacksam över att så många ville vara med och ställa upp. En stor eloge till alla. Ta åt er ni också för hade det inte skrivits hade det nog inte tagit sig sådana här proportioner.

När årets armbandskampanj summeras är Anne Henriksson påtagligt rörd. Intrycken och känslorna är många.

– Jag har träffat så många cancerdrabbade, eller som känner någon drabbad. Väldigt många har ju kommit hem till mig och köpt armband och alla har ju haft en historia att berätta. Det här har blivit så mycket mer än bara försäljningen, det är så mycket känslor jag måste bearbeta nu, berättar Anne Henriksson och fortsätter:

– Jag har ju fått frågor om män och prostatakampanjen i november (Mustaschkampen) också, om jag inte borde engagera mig även där. Men det kan jag inte, jag brinner helt för det jag gör och orkar bara det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!