Annika Clemens: Jag är en ödmjuk lady – och nätcasinon är godhjärtade

"Vi gör det här för din skull". När någon måste uttala de orden kan man nog utgå från att det inte är sant. SN:s reporter Annika Clemens om företag som samlar information om oss, för "vår egen skull".

Foto:

Övrigt2018-07-02 21:00

"Vi samlar på information om dig för att förbättra din upplevelse." Känner ni igen det? På i stort sett varenda webbsida (jo jag vet, även sn.se) man går in på nu för tiden dyker det upp en liten ruta som meddelar hur måna de är om att just min upplevelse ska bli bra. Jo tjena.

Det kan väl inte finnas en enda människa som tror på att det är för min skull som köpsajter och annonsbaserade sajter samlar information om mig och använder för att rikta annonser så att jag ska köpa saker jag inte behöver?

Ungefär lika lite som någon kan tro på reklamen om de goda spelsajterna och internetcasinon som poppade upp i reklamflödet nyligen. Plötsligt skulle alla nätcasinon – vars hela affärsidé är att folk ska spela bort sina pengar hos dem – utge sig för att vara det mest godhjärtade och omtänksamma.

Den lokala banken som har haft vissa problem med trovärdighet lockar nya kunder genom att lova skänka pengar till bistånd.

Kanske är det som man brukar säga om "lady" (eller ordet ödmjuk för den delen). När du måste säga att du är det, är du det inte.

Så varför säger de så här? Varför låtsas?

Det som inger lite förtröstan mitt i all irritation över ännu en "cookies - för din skull"-ruta är att reklammakarna ju brukar veta vad vi människor vill ha. Så trots att godhet har blivit ett skällsord i samhällsdebatten och tillmälen som godhetsknarkare och godhetsapostel slängs kors och tvärs måste det ju ändå vara så att vi egentligen vill ha mer godhet. Eller?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om