De senaste två åren har varit turbulenta för Saab Parts, som bytte namn till Orio förra veckan. Och framtiden blir heller ingen lugn resa. Om sju år ska åtta av tio kronor som företaget tjänar komma från ny verksamhet. Omställningen väcker en hel del nostalgikänslor.
– Det är ofrånkomligt, Nyköping är ju en Saab-stad med en lång tradition. Vi var nog många som funderade till när vi tog ner skylten, säger IF Metalls klubbordförande Ingemar Sandberg.
Både han och Unionens representant Jan Jakobsen sitter med som arbetstagarrepresentanter i Orios styrelse. De håller med företagsledningen om att man måste våga tänka nytt. Orios främsta inkomstkälla ska bli att sälja reservdelar till alla sorters bilar.
– Vi ser ljust på framtiden. Samtidigt som vi känner för Saab förstår vi att det här är den enda vägen framåt för att få tag i nya kunder. Vi är medvetna om att Saab inte kommer leva kvar, säger Jan Jakobsen.
Därför har också ett nytt varumärke stått högt på önskelistan. Ett som varken förknippas med Saab eller den historiskt snåriga konkursen.
– Det har varit ett lite otåligt väntande. De största farhågorna med den här förändringen är att man tycker att det skulle ha gått fortare, säger Ingemar Sandberg.
Den största utmaningen enligt facken blir att utveckla säljorganisationen. Saab-delarna har i princip nästan sålt sig själva. Nu ska bolaget slå sig in på nya marknader med nya konkurrenter.
– Det blir ett helt annat arbetssätt. Bara att stå på egna ben efter att ha varit ett dotterbolag till en stor biltillverkare har varit ganska omvälvande för oss. Men jag ser för tillförsikt på det, säger Ingemar Sandberg.
Samtidigt är medelåldern på Orio hög, den som bara varit anställd i tio år räknas som rookie. Och ledningen har redan börjat tala om kompetensväxling. Enligt vad SN erfar ska det i första hand ske genom avtalspensioner eller avgångsvederlag.
– Jag kan bara hålla med om att det behövs en växling, det är vi alla överens om. Utan att peka ut någon grupp tror jag att den kommer luta åt säljsidan. Vi är duktiga på att plocka, packa och distribuera, men har inte behövt sälja varan så mycket, säger Jan Jakobsen.
Ingemar Sandberg är inte orolig för sina medlemmars skull.
– Vi har positiva förväntningar på den nya inriktningen. Visst är det alltid värre med förändringar ju äldre man blir. Det tar längre tid att lära sig nytt och det ligger oss i fatet, men det är inte så mycket att göra.