Ansvarig politiker vill skrota underleverantörer

Tretton arbetslösa chaufförer och sänkta löner för de som gick till den nya arbetsgivaren blev facit efter färdtjänstkonkursen i fredags. I nästa upphandling måste systemet med underleverantörer skrotas, tycker landstingspolitikern Christina Södling (S).

Övrigt2013-11-18 20:00

I fredags stod sjuk- och färdtjänstresorna i Nyköping still efter att Tuwas underentreprenör Nyckel Färdtjänst gått i konkurs. I går, måndag, rullade bilarna nästan helt som vanligt igen. Vi det laget hade också den grumliga soppan från i fredags hunnit klarna.

Händelsekedjan börjar med en varning som Tuwa fick förra tisdagen. Orsaken är att det kommit in för många klagomål på chaufförernas bemötande i Nyköping.

— Vi begärde in en handlingsplan och då sade Tuwa upp avtalet med Nyckel Färdtjänst, säger Eva Andrén, ordförande i avtalsgruppen.

Hälften av chaufförerna bytte arbetsgivare samma eftermiddag eller i helgen och kör nu samma bilar på samma sträckor, fast för Katrineholmsbaserade Nävertorps Taxi i stället. En av dem är föraren Kalle Ohlsson, som SN tidigare berättat om. Han och kollegorna som skiftade bolag fick också gå med på en lönesänkning med några kronor i timmen. Resten, ungefär tio personer, blev arbetslösa.

Christina Södling (S) är ansvarig politiker för de sjuktransporter som landstinget köper in. De senaste dagarnas händelser har gjort att hon vill ändra kraven inför nästa upphandlingsperiod, som drar igång nästa år.

— Systemet med underentreprenörer ska absolut bort. Ju fler led det blir desto sämre.

Avtalet går ut först om ett år. Kan ni ha kvar det så länge?

— Hur vi ska klara det är en fråga som jag tänker ställa till avtalsgruppen och Samres. Vi vill inte ha några konkurser och vi vill inte att några bilar ska bli stående.

Tror du att det håller?

— Det har inte varit bra. Tuwa har sagt att de ska leverera och det är väl upp till bevis. Vi behöver skarpare uppföljningar på att de verkligen följer avtalen, säger Christina Södling.

Även Eva Andrén tycker att det finns anledning att fundera på om landstinget och kommunerna ska tillåta underentreprenörer i fortsättningen. Likaså kan det bli aktuellt att utvärdera om priset, som är några procent lägre än den förra perioden, är så lågt att det dragit ner kvaliteten.

— Det kanske är en lärdom vi får ta med oss till nästa upphandling. När vi fick frågan om Tuwas priser var dumpade gjorde vi bedömningen att de inte var det.

Tuwa själva tycker inte att problemet med underentreprenörer är så stort.

— Vi har avtal med fyra till fem bolag. Fördelen är att inte behöva ha så stor organisation och en egen lokal och platschef, men å andra sidan är det svårare att ha hundra procent koll. Jag tycker att vi har tillräckligt bra koll på entreprenörerna, säger personalchefen Johan Lindberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om