Apotekets vd lovar nytt apotek

Läget i Nyköping är helt oacceptabelt. Innan året är slut kommer vi att öppna ytterligare ett apotek i Nyköping. Vi lovar, vi ska lösa upp knuten, säger apoteksbolagets vd Stefan Carlsson.

Övrigt2007-01-18 23:12
Den senaste tiden har det stormat kring apoteket Gripen
i Nyköping. SN:s insändarsida har fått fler inlägg i denna fråga än i något annat ämne. Även om apotekskunder protesterar mot långa köer på andra håll så är Nyköpingsbornas starka reaktion unik.
Protesterna gäller de långa köerna, men också den nyordning som apoteket införde i våras. Receptkunder får stå i kö upp till tre gånger för att hämta ut sin medicin.
Förändringarna sammanföll med att apoteket Gripen sa upp personal för att spara pengar, samtidigt som flera är långtidssjukskrivna.
Många kan vittna om väntetider på mer än en timme för att hämta ut ett enkelt penicillinrecept. Men nu ska det bli bättring.
Jag känner väl till problemen i Nyköping. Vi jobbar stenhårt på att rätta till det här, säger Stefan Carlsson.
I torsdagens SN skrev han
i ett inlägg att ingen innan årets slut ska behöva vänta mer än fem minuter på apoteket.
Har ledningen möjlighet att klara de här målen i Nyköping?
Jag litar fullt ut på att cheferna under mig gör så gott de kan. Vi har fullt fokus på det här, säger Stefan Carlsson.
Han menar att det finns behov av ett nytt apotek i stan. Upptagningsområdet är för stort för att de tre apotek som finns ska räcka till. Därför planeras för ytterligare ett, som ska öppna under 2007. Men det är inte klart var.

I sitt inlägg beskriver han också nyordningen som apoteket infört, med olika köer för dem som har ett enkelt ärende och för de med mer komplicerade recept. Dessutom marknadsför han möjligheten att förbeställa medicin. Enligt honom kommer det korta väntetiderna. Men
i Nyköping har systemet med flera köstationer och förbeställning av medicin retat upp folk.
Struntar apoteket i sina kunder?
Nej, det är det minsta vi gör. Vi har ett starkt varumärke med nöjda kunder, säger Stefan Carlsson.
Men vad menar ni med att kunden är i centrum?
Det är livsavgörande för oss. Vi står inför en konkurrenssituation, och vi måste se till att kunderna är nöjda. Vi ska vara deras självklara val, säger Stefan Carlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!