– Vi utsätts för hård konkurrens inom vår bransch och det är oftast priserna som avgör. Vi köper in arbetskläderna direkt från fabrikerna i Asien, det är både jag och designers på plats som tar fram våra kläder, säger Stefan Gustavsson, vd på Invite Europe i Trosa.
SN har tidigare rapporterat att företaget, som även finns i Finland och Tyskland, har tecknat avtal med SKL Kommentus Inköpscentral för inköp av arbetskläder inom vård, städ och kök. I Svealand är de val nummer ett bland de upphandlade leverantörerna, i övriga landet är de nummer två. Personal runt om i Sverige får sina arbetskläder skickade härifrån. Trosa kommuns beslut att köpa in arbetskläder till all vård- och omsorgspersonal innebär en beställning som hamnar hos Trosaföretaget.
– Än är det inte klart vilken kollektion som Trosa kommun vill köpa in. Men vi är förberedda och under en viss period kan vi ordna så att personal får komma hit och prova ut sina storlekar, säger Gustavsson.
I lagret ligger hyllmeter med alltifrån regnställ, tunikor och skjortor till enkla vita t-shirts i både färgglada färger såväl som vitt och svart. På en bänk står en tryckpress där logotyper och andra etiketter fästs på plaggen. Mest populära vårdplaggen är av unisexmodell.
– Kommuner vill ofta att arbetskläderna ska passa de flesta och tåla hårdbelastning vid tvätt. Trenden har annars gått mot mera formsydda modeller i olika material, säger han samtidigt som vi går runt i lokalen.
Nackdelen med hundra procent bomull är dock att det materialet just inte tål lika mycket hård tvätt. Därför väljer beställarna oftast arbetskläder i ett material med 65 procent polyester och 35 procent bomull, en sådan blandning kan tvättas i 85 grader.
– Vi garanterar ett års användning av kläderna. Och det gäller då de används för ändamålet.
Inne på pallagret har de utökat med ytterligare lagerhyllor. Det för att kunna ha hela klädsortimentet inne som ingår i avtalet med SKL.
– I princip har våra kunder hur mycket som helst att välja bland. Men det handlar ju också om att möta ett behov som hur kommunerna vill profilera sig, hur starka de vill vara i sitt varumärke. Det känns jättekul och inspirerande att vi har fått det här förtroendet, säger Gustavsson.