– Vi befinner oss i ett fullständigt kaos.
Mekanikern Claus Röyem blänger mot en ung kvinna som färdas över cykelpassagen på vägen, som löper ut mot Arnöleden från den angränsande kriminalvårdsanstalten.
När kvinnan sicksackar mellan gång- och cykelbanan på trottoaren suckar han.
– Ingen verkar ha koll på trafikreglerna längre, ingen bemödar sig om att läsa på, säger han.
Den senaste tiden har Claus Röyem, som har ett stort intresse för cyklar, varit en av huvudpolemikerna i den debatt om trafikföreskrifter som har pulserat på SN:s insändarsida. Han företräder lägret som förfäktar att bilar har väjningsplikt mot cyklister som via passagen korsar anslutningsvägen på Arnöleden. Han grämer sig över den förvirring som gäller över reglerna.
– Det är en farlig situation eftersom det finns dubbla budskap här, och man ser tyvärr ofta att bilisterna struntar i att det är väjningsplikt för cyklisterna. Och inte blir saken bättre när folk skriver i tidningen att de inte har det, säger Claus Röyem.
Enligt honom borde kommunen göra det enklare för invånarna att tyda reglerna. Som det ser ut nu anser han inte att trafikläget är säkert för cyklister, och hade han haft minderåriga barn hade han inte låtit dem cykla i Nyköping på egen hand.
– Jag tycker att jag ser så mycket ovettig körning från bilisternas sida här. Nyköping tycker att man ska cykla mer, dels för hälsans skull, dels för miljöns skull, och då vill jag inte att någon ska få sätta livet till för att man har en dålig skyltning, säger Claus Röyem.
Ruben Börjesson, som länge har jobbat som trafikpolis i staden, har en annan syn på saken. Han har på SN:s insändarsida hävdat att cyklisterna som utnyttjar den omtvistade cykelpassagen har väjningsplikt mot bilister, och han menar att man kan se mycket oansvarigt körande bland cykeltrafikanter.
– Det är många som retas av vad cyklister gör. Och sedan är reglerna fruktansvärt krångliga om man inte plockar sönder dem. Så om du åker med Arnöleden finns det ingen ordning på hajtänder och väjningspliktsskyltar, de sitter lite hur som helst, och då är inte många som inte förstår hur systemet funkar.
– Då kan man blanda ihop det här så att man tror att man ska väja för allting när man kommer till en väjningspliktsskylt, men så är det ju inte, utan man väjer för dem som kommer på den väg man åker ut på. En cykelpassage är ju inte en väg.
Nu har den här diskussionen pågått länge och väl. Tror du att den kommer att få ett slut så småningom?
– Det beror på. Men det hade varit bra om kommunen en gång för alla hade gått och förklarat vilka regler det är som gäller, säger Ruben Börjesson.