Arvet från Sonetten tydligt i Saabs nya sportbil

Torsten Åman, mångårig Saabprofil, har inga svårigheter att peka på designdrag på sin Saab Sonett från 1972 som återfinns i Saabs nya konceptbil, sportkupén Aero-X. När bilfabriken nu efter ganska precis 40 år presenterar en ny sportbil handlar det om modern teknik, saab-ska klurigheter och en lagom dos retrokänsla.

Övrigt2006-03-16 08:34
Det var 1966 som Saab började serieproducera sportbilen Sonett, i första hand tänkt för den amerikanska marknaden. 40 år senare avtäckte Saab på bilsalongen i Genève för några veckor sedan Aero-X, en sportkupé som dock inte är tänkt för serieproduktion. Aero-X kommer också att visas på Stockholms bilsalong, som öppnar 1 april.

Saabs designers har alltid varit flyginspirerade när de formgivit bilar. I Aero-X finns ovanligt mycket anpassad flygteknologi och en rad blinkningar till modern flygdesign. Plus en och annan flirt med Saabkännare som vet hur en Sonett såg ut.

Torsten Åman, Nyköpingsbo och Saablegendar som bland annat avverkat otaliga rallymil som kartläsare bredvid Erik Carlsson på taket, äger sedan 1980 en Saab Sonett -72, den tredje och sista modellen som byggdes. Och visst ser han var designteamet bakom Aero-X hämtat sin inspiration i Sonetten.
Den här linjen finns på Aero-X, säger han, och låter handen svepa längs ett plåtveck på sidan som fortsätter
i en mjuk kurva över det bakre hjulhuset på den orangeröda Sonetten.

Det svarta bakpartiet på Aero-X är också ett direkt lån från Sonetten. Inspirationen till det svarta bakpartiet är ursprungligen hämtad från flyget. Det ska symbolisera det svarta utblåset på en jetmotor.
Aero-X ska ju aldrig gå i serieproduktion, men det finns många detaljer på bilen som säkert kommer att återfinnas i serieproducerade bilar, säger Torsten Åman.

Den Saab Sonett som Torsten Åman äger köpte han som ett vrak i Kiruna 1980.
Sedan är den helrenoverad till originalskick. Färgen är också en originalfärg. Den var målad i en hemsk grön färg när jag köpte den, säger han.
Torsten Åmans Saab Sonett är ursprungligen tillverkad för USA-marknaden.
Sonetten tillverkades under åren 19661974 och var framtagen som svar på en efterfrågan från de amerikanska återförsäljarna, som ville ha en sportigare modell att sälja, berättar han.
Tillverkningen upphörde 1974 på grund av höjda säkerhets- och avgaskrav i USA.

Nästan alla av de drygt 10 000 Sonetter som tillverkades i Saabs fabrik i Arlöv, utanför Malmö, exporterades direkt till USA. I Sverige såldes bara ett par hundra bilar direkt. Nu finns det dock drygt 300 Sonetter i landet, eftersom svenska bilentusiaster letar upp gamla USA-sålda Sonetter och tar hem dem till Sverige igen.
Torsten Åman använder sin Saab Sonett som sommar- och semesterbil. För två är det en alldeles lagom långfärdsbil, menar han.
Vi har åkt på långsemester i Europa med den här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!