Åsa Kullgren vill undvika ny pendelkris

I dag träffar ledande politiker från östra Mellansverige infrastrukturministern i samlad trupp. Finanslandstingsrådet Åsa Kullgren (S) representerar Sörmland. Hon tänker ännu en gång lyfta frågan om trygga tågplaner, med Gnesta som färskt exempel.

Övrigt2013-11-13 07:56

Senast i lördags debatterade ministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) pendlingsfrågan med bland annat Åsa Kullgren (S), som även är ordförande för kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland. I dag träffas de igen. Syftet med mötet är att regionalpolitikerna ska peka ut de viktigaste strategierna för östra Mellansverige de närmsta tio åren. Bakgrunden är Trafikverkets förslag på nationell transportplan som varit ute på remiss och kritiserats på bred front.

Regionalpolitikerna är överens om att kapaciteten måste skruvas upp på ett flertal tågbanor. Men för Sörmlands och Åsa Kullgrens del är långa trygga tågavtal den allra viktigaste frågan.

– Jag kommer att trycka särskilt på det nu när vi träffar infrastrukturministern. Det är väldigt viktigt att hon säkerställer att man inte diskriminerar regionaltågen och pendeltågen utan ser den fulla samhällseffekten av arbetspendlingen.

Det som fick Gnestapendeln att hänga löst var Trafikverkets princip om att samhällsnyttan är tyngre på långdistanståg, som exempelvis sträckan Stockholm-Göteborg. Myndighetens styrgrupp för prioriteringsfrågorna håller sitt första möte i dag.

– Vi ska titta över kriterierna men inte skrota dem och börja om från början. Tanken är att vi ska kunna plocka lågt hängande frukter redan i december, men vilka frukter det är kan jag inte uttala mig om, säger Jonas Westlund, chef för försäljning och tilldelning på Trafikverket, kryptiskt.

Åsa Kullgren är skeptisk till att myndigheten hinner ändra reglerna innan planeringen inför 2015 sätter igång.

Känns det som att ni kommer någon vart?

– Vi har tryck i frågan, men sen är det ju inte vi som äger den. Det är staten och i sista hand regeringen. Det enda vi kan göra är att ligga på.

I måndags presenterades storsatsningen på att bygga ut tunnelbanenätet i Stockholm. Projektet beräknas kosta 19,5 miljarder, varav staten står för 4,6. Åsa Kullgren ser inget problem i att staten betalar en så pass stor del av kakan där, samtidigt som småkommuner som Gnesta inte kan garanteras en stabil pendlingslösning.

– Jag vill inte ställa projekt mot projekt utan tycker att man nog kan öka underhåll och investeringar i järnvägen i övrigt också. Det är viktigt att vi realiserar Ostlänken och ser till att vi får de investeringar i Sörmland som är utlovade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om