– Trenden håller i sig. Yamaha och Suzuki har varit de mest stulna båtmotorerna under många år. Antagligen eftersom det finns många och då är det lätt att avyttra de stulna delarna. Men också för att de är relativt lätta att skruva isär.
Konstaterandet kommer från Richard Sjöström, skadechef på försäkringsbolaget Alandia som har specialiserat sig på båtförsäkringar. Bolaget hänvisar till sina villkor när det gäller ersättningar och självrisk men man har inget krav på att dyrare utrustning märks med så kallat märk-dna (eller motsvarande).
– Problemet med märk-dna är att det inte stoppar tjuven där och då, menar Richard Sjöström. Men det kan ju hjälpa vid ett senare tillfälle.
Daniel Widing, analytiker på NFC (Nationellt forensiskt centrum) i Linköping, menar att det inte finns några studier över tid för att visa hur länge exempelvis märk-dna håller i vatten.
– I kraven för att få sälja den högsta klassens märk-dna ska märkningen klara av minst fem år utomhus i "blöta förhållanden". Men exakt vad det omfattar är inte helt klart.
Göran Landvall på polisen säger att polisen har ett mycket bra samarbete i dessa frågor med nästan alla länder, speciellt i och runt Europa.
– Poliser runt om i världen har tillgång till tekniken för att spåra ägaren. Av märk-dna framgår både företaget bakom produkten och personens unika kod. När polisen i ett land hittar märkningen frågar de det företaget som sålt produkten som då talar om vem ägaren är. I det läget kontaktas den svenska polisen och sen startar vi en gemensam utredning.
Göran Landvall menar bestämt att många stulna båtmotorer stannar inom landets gränser.
– En del av stöldgodset försvinner naturligtvis utomlands, men det är också en stor andel som stannar inom landet. Det visar våra erfarenheter.
Hos polisen har man nu fått in sju anmälningar från Trosa kommun sedan i fredags.