Avtalet med Carlgren kan vara felaktigt

Kommunalrådet Urban Granström (S) slöt överenskommelsen om ett avslut med kommundirektör Erik Carlgren, som ger honom två miljoner kronor. Men överenskommelsen kan vara felaktig. I regel är det hela kommunstyrelsen som har mandat i sådan här frågor, menar professorerna Dennis Töllborg och Rolf Solli.

Överenskommelsen om att kommundirektör Erik Carlgren och kommunalrådet Urban Granström (S) slöts förra veckan. Men överenskommelsen kan vara felaktig.

Överenskommelsen om att kommundirektör Erik Carlgren och kommunalrådet Urban Granström (S) slöts förra veckan. Men överenskommelsen kan vara felaktig.

Foto:

Övrigt2019-01-24 19:00

Förra fredagen meddelade Nyköpings kommun att kommundirektör Erik Carlgren ska sluta 31 januari. Erik Carlgren fyller 65 i september och har enligt lagen rätt att arbeta fram till 67 års ålder.

Ett nytt ledarskap behövs, förklarade Urban Granström, varför Carlgren får sluta.

Läs också:Urban Granström om beslutet.

Urban Granström och Erik Carlgren slöt en överenskommelse, underskrivit 16 januari, om att Carlgren blir arbetsbefriad och får 20 månadslöner á 99 200 kronor samt en pensionsinsättning på 200 000. Pengarna ska betalas ut i en klump.

Diskussionen om ett avslut hade pågått i några månader.

Men frågan är om överenskommelsen är korrekt. Kan kommunstyrelsens ordförande ensam bestämma det? Vad säger kommunens eget regelverk?

Enligt de uppgifter SN tagit del av finns inga uppgifter om att det bara är kommunstyrelsens ordförande som kan sluta ett avtal. I regelverket för pension och avgångsvederlag står att det är HR-chef och förhandlingschef som ska ombesörja detta. Men gäller det kommundirektören? Sannolikt inte eftersom kommundirektören anställs av kommunstyrelsens politiker.

Så har kommunstyrelsen beslutat om överenskommelsen? Nej, säger Anna af Sillén (M) och Marita Göransson (KD). Däremot har information getts om att en diskussion om avslut pågått, uppger af Sillén.

Dennis Töllborg är professor i rättsvetenskap och säger att det över huvud taget inte finns något skäl till fallskärmar, och hänvisar till lagen om anställningsskydd (LAS). Han och Rolf Solli, professor i företagsekonomi, anser att fallskärmar utvecklades under 1980-talet när den offentliga sektorn "skulle börja leka marknad", som Töllborg uttrycker det.

Båda är mycket tveksamma till att en kommunstyrelseordförande ensam kan sluta en överenskommelse om avslut med en kommundirektör utan beslut i kommunstyrelsen.

– Vi har sett fall där kommunstyrelseordförande skrivit avtal med kommundirektörens ombud. Det har slutat med att kommunstyrelsens ordförande tvingats sluta för den har inte mandatet, det är i regel hela kommunstyrelsen som har ett sådant mandat, säger Rolf Tolli.

Arbetet med att hitta en ny kommundirektör i Nyköping har inletts.

Jobbat i 38 år i Nyköping

Kommundirektören är högsta ansvarige tjänsteman i en kommun. I Nyköpings kommun arbetar drygt 4 200 personer.

Kommundirektören tillsätts av kommunens politiker.

Erik Carlgren började arbeta 1981 som lärare i Nyköpings kommun, rekryterades därefter som skolchef och därefter som kommundirektör.

Fram till en ny kommundirektör utsetts tar Anna-Karin Lindblad över som tillförordnad kommundirektör tillsammans med Peter Knutsson, som får titeln tf biträdande kommundirektör. Lindblad är i dag chef för kommunledningskansliet, Knutsson är chef för beställarkontoret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!