Banken vill träffa kunderna igen
Bankkunder känner sig ovälkomna när de behöver besöka bankkontoren. Internet- och telefonbanker har motat hem kunderna från bankpalatsen. Nu vill Sörmlands sparbank ha tillbaka kunderna in på kontoren igen.
Vi gör om för att skapa en välkomnande miljö, där till och med väntan ska göras till en angenäm upplevelse, säger Joacim Lindgren, vd för Sörmlands sparbank.
Soffor, tidningar, mjuka mattor, mysbelysning och en kopp kaffe Sörmlands sparbank tänker som första bank helt bryta mot den mer opersonliga självbetjäningsstrategi som rått inom bankvärlden det senaste årtiondet.
Vi har slutat att ta upp internettjänster med kunder om de inte ber om det, men vi fortsätter utvecklingen av internet och telefontjänster. Den yngre generationen vill ha det, säger Joacim Lindgren.
Han menar att det aldrig tidigare har funnits så stora behov av personlig hjälp när det gäller bankärenden. Bostadslån, pensionsförvaltning och olika sparformer innebär många val. Men många sparbankskunder vill också ta ut och sätta in kontanter.
Vi här i Sörmland har inte fler kunder som vill ha kontanter än andra sparbanker, men kontanthanteringen minskar, säger Joakim Lindgren.
Omdaningen av bankkontoren i Nyköping kostar förstås pengar.
Finns risken att Sörmlands sparbank blir utkonkurrerad av andra bankers lägre avgifter?
Vi tjänar bra med pengar, och det är inte svårt att motivera detta. Vi som lokal bank kan bara verka här i Sörmland, och då måste vi se till att behålla våra kunder. Nu har de talat om vad de tycker om oss, och det är facit, säger Joacim Lindgren.
Ett annat problem som kunderna upplevt är dålig sekretess när de ska prata bankaffärer. Därför inrättas särskilda små mötesrum. Vanliga kassaärenden ska också ske mer skyddat, och dessutom snabbas upp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!