Benita Vikström tackar för tågsubventionerna

Nyköpings kommun subventionerar arbetsresorna åt Oxelösunds tågpendlare med 165 000 kronor om året. Tack för vänligheten, säger Benita Vikström, socialdemokratiskt kommunalråd i Oxelösund.

Övrigt2002-09-05 23:34
Varje gång en Oxelösundsbo köper ett månadskort för Stockholmsresan, ett så kallat TiM-kort, subventionerar Nyköpings kommun detta med 300 kronor.
Ungefär 50 Oxelösundsbor arbetspendlar dagligen till Stockholm elva månader om året. Det betyder att Nyköpings kommun årligen subventionerar Oxelösunds pendlare med ungefär 165 000 kronor.

I praktiken betyder det att Oxelösunds kommun åker snålskjuts på Nyköpings kommun, vilket de ansvariga politikerna inte tycker är fel.
Inte alls, säger socialdemokratiska kommunalrådet Benita Vikström i Oxelösund, vi har vetat om att Nyköping betalar mellanskillnaden men har valt att ligga lågt.
Benita Vikström tycker heller inte att det känns pinsamt att Nyköpings kommun ska behöva subventionera arbetsresor för grannkommunen.
Nej, Nyköping har bättre ekonomi än Oxelösund och vi tackar för vänligheten, säger hon.

Inte heller kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, Göran Forssberg, ser några konstigheter i att Oxelösunds kommun slipper undan subventionen på tågresorna.
Vi har haft svårt att hitta något sätt att reglera det här på, förmodligen skulle det kosta mer att inrätta någon form av kontrollapparat vid försäljningen av pendlarkorten.

Det moderata oppositionsrådet Peder Wachmeister tycker att subventionen är fel men försvarar ändå det nuvarande systemet.
Vi försökte förhandla om saken med Oxelösund men kommunen vägrade. Och det går inte att sålla ut vilka av dem som köper pendlarkort som bor i Oxelösund.
Svårigheten att kontrollera vem som köper vilket kort är alltså orsaken till att Nyköping betalar hela subventionen. Pendlarkorten finns nämligen i två varianter. Ett kort som köps över disk, det är personligt och ger rätt till obegränsade resor. Det andra är opersonligt och ger rätt till 48 tågresor mellan Nyköping och Stockholm. Båda korten kan dock laddas i speciella automater och där finns igen legitimationskontroll.
Nyköpings politiker är dock eniga om att behålla subventionerna.
Annat är det i Trosa där den borgerliga majoriteten har plockat bort alla tågsubventioner.

Det betyder att pendlarkortet mellan Vagnhärad och Stockholm kostar lika mycket som för den som pendlar från Nyköping, fem mil söderut. För några år sedan var varje tågkort subventionerat med 500 kronor.
Vi tycker att priserna och kvalitén är en sak för SJ, säger Daniel Portnoff, moderat kommunalråd i Trosa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om