Bensin- och dieselbilar på väg ut – "Viktigt att hitta alternativ"

År 2030 blir det förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar, om det presenterade regeringssamarbetet blir verklighet när riksdagen röstar om Stefan Löfven på fredag. Trots få fossilfria bilar i dag räknar bilhandlare i Nyköping med att branschen kommer att anpassa sig.

En svårighet med ett förbud är att det tar lång tid att utveckla ny teknik, säger Niklas Bergström på Söderbergs bil.

En svårighet med ett förbud är att det tar lång tid att utveckla ny teknik, säger Niklas Bergström på Söderbergs bil.

Foto:

Övrigt2019-01-17 07:00

Solen lyser in på Linus Öhmans skrivbord genom de stora glasväggarna på Holmgrens bil i Hemgården i Nyköping. Med de närmare 30 000 bilarna och lastbilarna som susar förbi på motorvägen varje dygn i bakgrunden står bilfirmans splitter nya bilar parkerade. Den allra största delen drivs med bensin eller diesel.

– Utbudet av elbilar är ganska klent i dag. Vi har några modeller, men de är ganska dyra, säger Linus Öhman, säljare på Holmgrens bil.

Hos grannen Skobes i Gumsbacken går max fem procent av bilarna som säljs på alternativa drivmedel. Och på Söderbergs bil uppskattas den fossilfria försäljningen till 13 procent.

– Vi har inte de elbilarna i dagsläget så att vi skulle kunna ta bort bensin- och dieselbilar. Hur det ser ut 2030 vet jag inte, säger Niklas Bergström, försäljningschef för Volkswagen på Söderbergs bil.

Detta vill de fyra partierna som har kommit överens om ny regering ändra på. Om överenskommelsen håller och Stefan Löfven röstas till statsminister på fredag planerar S, MP, C och L att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar år 2030. Efter en utredning ska ny lagstiftning vara på plats före nästa val och regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela EU, enligt den överenskommelse som de fyra partierna har presenterat.

Utbudet av elbilar är ganska klent i dag

Linus Öhman, Holmgrens bil

I Nyköping tror flera bilförsäljare att branschen kommer att anpassa sig så att försäljarna kan fortsätta sälja bilar.

– För miljön är det här säkert bra, men det är viktigt att man hittar alternativ som fungerar överallt, även för dem som har behov av långa resor. Jag är övertygad om att bilfabrikanterna hittar effektivare lösningar, säger Jerry Thörn, vd på Skobes i Nyköping.

I dagsläget finns inte tillräckligt med alternativ, enligt flera bilförsäljare. Endast ett fåtal elbilar klarar att åka långa sträckor innan de behöver laddas igen.

– Men om vi får en sådan regel kommer vi nog att få in flera motoralternativ.

Linus Öhman på Holmbergs bil konstaterar att det skulle vara svårt i dag, men hoppas på en anpassning från biltillverkarna. De fossila drivmedlens påverkan på klimatet har varit känd i decennier. Ändå går de flesta bilar som säljs fortfarande på fossila bränslen.

Varför har det dröjt?

– Det känns som om man inte har blivit tvingad till det hittills, säger Linus Öhman.

– När det kommer så här extremt då måste man agera, det blir kniven mot strupen.

Osäkert läge för regeringsbildningen

S, MP, C och L har träffat en överenskommelse som innehåller 73 punkter. Med denna som bas ska C och L släppa fram Stefan Löfven som statsminister, det vill säga rösta gult och lägga ner sina röster. Regeringen skulle i så fall bestå av S och MP.

Men det krävs att även V lägger ner sina röster och släpper fram Stefan Löfven. Partiet har deklarerat att de är beredda att lägga ner sina röster för att släppa fram Löfven, men ställer vissa krav.

Enskilda ledamöter i riksdagen kan också gå emot partilinjen och rösta på annat sätt än vad partiet har kommit överens om.

Den tredje statsministeromröstningen efter valet hålls på fredag och först då vet man om denna regering kan bildas. Och först då står det alltså klart om de 73 punkterna i överenskommelsen kommer att genomföras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!