Solen lyser in på Linus Öhmans skrivbord genom de stora glasväggarna på Holmgrens bil i Hemgården i Nyköping. Med de närmare 30 000 bilarna och lastbilarna som susar förbi på motorvägen varje dygn i bakgrunden står bilfirmans splitter nya bilar parkerade. Den allra största delen drivs med bensin eller diesel.
– Utbudet av elbilar är ganska klent i dag. Vi har några modeller, men de är ganska dyra, säger Linus Öhman, säljare på Holmgrens bil.
Hos grannen Skobes i Gumsbacken går max fem procent av bilarna som säljs på alternativa drivmedel. Och på Söderbergs bil uppskattas den fossilfria försäljningen till 13 procent.
– Vi har inte de elbilarna i dagsläget så att vi skulle kunna ta bort bensin- och dieselbilar. Hur det ser ut 2030 vet jag inte, säger Niklas Bergström, försäljningschef för Volkswagen på Söderbergs bil.
Detta vill de fyra partierna som har kommit överens om ny regering ändra på. Om överenskommelsen håller och Stefan Löfven röstas till statsminister på fredag planerar S, MP, C och L att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar år 2030. Efter en utredning ska ny lagstiftning vara på plats före nästa val och regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela EU, enligt den överenskommelse som de fyra partierna har presenterat.
Utbudet av elbilar är ganska klent i dag
Linus Öhman, Holmgrens bil
I Nyköping tror flera bilförsäljare att branschen kommer att anpassa sig så att försäljarna kan fortsätta sälja bilar.
– För miljön är det här säkert bra, men det är viktigt att man hittar alternativ som fungerar överallt, även för dem som har behov av långa resor. Jag är övertygad om att bilfabrikanterna hittar effektivare lösningar, säger Jerry Thörn, vd på Skobes i Nyköping.
I dagsläget finns inte tillräckligt med alternativ, enligt flera bilförsäljare. Endast ett fåtal elbilar klarar att åka långa sträckor innan de behöver laddas igen.
– Men om vi får en sådan regel kommer vi nog att få in flera motoralternativ.
Linus Öhman på Holmbergs bil konstaterar att det skulle vara svårt i dag, men hoppas på en anpassning från biltillverkarna. De fossila drivmedlens påverkan på klimatet har varit känd i decennier. Ändå går de flesta bilar som säljs fortfarande på fossila bränslen.
Varför har det dröjt?
– Det känns som om man inte har blivit tvingad till det hittills, säger Linus Öhman.
– När det kommer så här extremt då måste man agera, det blir kniven mot strupen.