BesöksnÀringen vÀxer och behöver bli mer digital

Den digitala utmaningen var Àmnet för dagen nÀr PR-dagen för Sörmlandsföretag inom besöksnÀringen hölls pÄ torsdagen. Vad fÄr företagen att anvÀnda den uppsjö av digitala verktyg som finns, var en av frÄgorna som avhandlades.

Övrigt2017-03-30 17:40

Sparreholms HÀstcenter var skÄdeplatsen för uppstarten av projektet digital destinationsutveckling dÀr fokus Àr att visa besöksnÀringen vikten av digital nÀrvaro och försÀljning.

– Det finns en uppsjö digitala verktyg, men vad fĂ„r oss att tillĂ€mpa dem? Det Ă€r mycket dĂ€rför vi vill driva projektet och har den hĂ€r dagen, sĂ€ger Ola L Nilsson, vd för Stua, Sörmlands turistutveckling AB, som har en mĂ„lsĂ€ttning att öka besöksnĂ€ringens aktörers omsĂ€ttning med 100 procent inom sju Ă„r.

– Vem kunde ana hur viktigt det var med privatturismen för tio Ă„r sedan? Utmaningen handlar mycket om att branschen Ă€r tillvĂ€xtdriven, företagen vĂ€xer organiskt i egen takt. Men det mĂ„ste gĂ„ fortare om vi ska nĂ„ vĂ„r mĂ„lbild till 2023. KompetensfrĂ„gan, investeringar och samverkan Ă€r vĂ„ra stora utmaningar, sĂ€ger Nilsson som inte rĂ€ds en styv mĂ„lsĂ€ttning.

– Det Ă€r ett jĂ€ttetufft mĂ„l, men vi ser att vi vĂ€xer i Sörmland och jag Ă€r imponerad av den jĂ€ttefina tillvĂ€xten. BĂ„de Nyköping och Eskilstunahotellen ligger högst i Sverige nĂ€r det gĂ€ller revpar (logiintĂ€kt per disponibelt rum). Det betyder att det finns en marknad som efterfrĂ„gar boende och det Ă€r viktigt att vi ser till att företagen har rĂ„d att investera. VĂ€xer de behöver de ocksĂ„ personal, dĂ„ mĂ„ste vi sĂ€kra att vi har vĂ€lrenommerade utbildningar som vi har i Eskils­tuna, StrĂ€ngnĂ€s och Nyköping.

Finns det ett digitalt motstÄnd?

– Nej jag tror inte det men vi pratar om en nĂ€ring som Ă€r vĂ€ldigt smĂ„företagsbaserad. Tiden kanske inte finns i dag för att kunna sĂ€tta sig in i hur jag bĂ€st anvĂ€nder verktygen som finns.

Ola L Nilsson menar att det fortfarande finns ett tankesÀtt kring jobb inom besöksnÀringen som sÀsongsbetonade.

– Vi mĂ„ste fĂ„ den gemene allmĂ€nheten att förstĂ„ att det hĂ€r Ă€r en framtidsnĂ€ring som erbjuder riktiga jobb. Det Ă€r inte sĂ€song lĂ€ngre, nĂ„gon vecka i fjĂ€llen och sĂ„ ska man ha ett vanligt jobb sedan. Det hĂ€r Ă€r vanliga jobb, det hĂ€r Ă€r riktiga jobb.

Ett exempel pÄ hur det kan bli enklare för aktörer Àr sajten Cheffle.

Den Àr ett nischat socialt yrkesnÀtverk som ska underlÀtta för dem att hitta rÀtt folk men Àven att fÄ in ansökningar pÄ rÀtt sÀtt. PÄ sÄ vis gör sajten grovjobbet och tiden som gÄr Ät till rekrytering pÄ diverse olika sÀtt ska kunna minskas.

100 procent mer

Destinationsutveckling Sörmland leds av STUA pÄ uppdrag av Regionförbundet Sörmland.

MÄlsÀttningen Àr, att genom ökad internationell mognad, ge en fördubblad turismomsÀttning för besöksnÀringens aktörer till Är 2023.

Ett sĂ€tt för STUA att hjĂ€lpa företagen pĂ„ traven mot en digital framtid Ă€r genom beviljade medel frĂ„n Europeiska regionalfonden i Östra Mellansverige.

Seminarier, workshops och individuell rÄdgivning Àr arbetsstegen som ska leda till lyckat utfall.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om