Betyg är bra men 
börja lära från början

Övrigt2012-10-30 05:00

Allvar, tydlighet och reformer som måste fortsätta för att nå världstoppen. Att ordvalen tillhör statsrådet som varit major är svårt att ta miste på. Men i går lät det till och med som att utbildningsminister Jan Björklund (FP) karikerade sig själv när han lanserade partiets nya skolprogram.

Betyg från fjärde klass är kravet som stöter på mest patrull från politiker till höger och vänster, lärare och rektorer. FP vill också ha examensprov på gymnasiet, obligatoriska nationella prov och mer katederundervisning. Observera att det sistnämnda är partiets eget ordval i rapporten Sikta mot stjärnorna. FP-ledaren verkar inte rädas att nidbilden av hans skolpolitik som dammig och bakåtsträvande förstärks. Tvärtom.

I stabila demokratier och ekonomier sysslar politikerna ofta med triangulering och hoppas på catch-all-effekten. Det vill säga att närma sig mitten på det politiska spektret med syftet att fånga mittenväljarna. Men FP gör helt tvärtom i den hårdlanserade profilgrenen Skolan. Det är redan tydligt att den som röstar på FP röstar för ordning, krav och keps av.

Gårdagens utspel är en av Björklunds välbeprövade metoder för att hålla kvar kärnväljarna. Men risken är stor att det avskräcker socialliberaler som hellre röstar på ett mindre auktoritetstörstande parti. Vilket gällande skolpolitiken betyder ungefär vilket annat parti som helst.

För syftet att öka elevernas kunskaper finns ett fokusområde som tyvärr lämnats utanför liberalernas skolprogram. Vilka möjligheter finns i förskolan och förskoleklassen? Genom att utreda och hitta rätt balans mellan lek, lärande och pedagogik där, kan många kunskapspoäng plockas genom hela skoltiden.

I december får sjätteklassarna betyg för första gången på decennier. Förhoppningen är att det ska höja kunskaperna, stärka disciplinen och få Sverige att klättra på internationella listor.

Forskningen kring huruvida detta åstadkoms med betyg pekar åt olika håll. Det kan mycket väl få önskad effekt men är en reform som bör studeras och utvärderas under ett antal år. Då kan även problem med lägre betygsåldrar upptäckas och tacklas i tid.

Betyg i fjärde klass är mer ett populistiskt utspel än en säker väg till ökade kunskaper. Ta i stället reda på hur bästa möjliga förutsättningar kan skapas för framtidens elever redan innan första klass.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om