Bilintresset håller Urban vid god vigör

Automobilsällskapets ordförande Urban Nyblom älskar engelska sportbilar och kallar sig motorhistoriker på hobbynivå. Nu vill han väcka liv i en ångbil från 1800-talet som aldrig hann se dagens ljus.

Övrigt2014-07-15 09:29

Morbrodern i Chicago brukade skicka broschyrer och leksaksbilar av amerikansk modell med posten när Urban Nyblom var liten. Sedan dess har han haft ett stort intresse för bilar. Någon bilmekaniker har han dock aldrig varit, Urbans intresse ligger snarare i bilhistoria och bildesign.

– Jag har aldrig varit mycket för att skruva och ta isär saker, jag har aldrig kunnat sätta ihop dem igen. På ett hobbyplan kallar jag mig själv för motorhistoriker.

I snart fyrtio år har Urban Nyblom varit aktiv i Automobilsällskapet i Nyköping, föreningen för alla med ett teknikhistoriskt intresse. Man arrangerar allt från hamnträffar och öppet hus till rallyn och utställningar, med gamla veteranbilar som huvudfokus. Eller entusiastfordon, som de också kallas. Nästan hälften av Urbans aktiva år i sällskapet har varit som ordförande.

– Genom åren har jag kunnat skapa ett nätverk som hela tiden växer, det ger en styrka. Det här är ett väldigt passande engagemang för en pensionär, det håller en ajour med det mesta och ger väldigt mycket tillbaka.

Enligt Urban bygger intresset för gamla bilar mycket på nostalgiska minnen. Därför skiftar det allt eftersom åren går. Bilar från 10- och 20-talen är i dag nästan helt ointressanta, eftersom inga människor som kört eller åkt i dem lever och kan bevara den nostalgiska fascinationen. Urban menar att det blir för abstrakt för andra bilentusiaster.

– Däremot finns ett jättestort intresse för 50-talsbilar, framför allt amerikanska sådana. Det hänger ihop med intresset för hela rockabillykulturen.

Själv har Urban alltid haft en stark förkärlek till engelska bilar, framför allt sportbilar.

– Jag äger en Morgan från 1971, den ultimata sportbilen. Den blåser, den låter, den skakar och är totalt utan komfort, men med en charm som är helt enorm när solen lyser.

Utöver arbetet med Automobilsällskapet leder Urban även ett ganska annorlunda projekt: att rekonstruera en ångbil som aldrig kom längre än till modellfasen. Under 1830-talet ville sörmländske konstruktören Carl Gustaf Norberg bygga en så kallad ångvagn, föregångaren till bilen, men hann avlida innan projektet kunde förverkligas.

– När jag insåg att Sveriges första självgående vagn kunde ha konstruerats i Nyköping, kände jag att vi borde försöka göra det 175 år senare istället. Det kommer bli väldigt häftigt när man eldar upp pannan och får tryck i maskinen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om