Billigare biljetter – men färre pendelresor

Färre personer har åkt pendeltåg till och från Gnesta sedan prisändringen i januari, jämfört med samma period förra året. Samtidigt beräknas kommunens kostnader öka med 400 000 kronor per år.

Antalet på- och avstigningar på pendeltåget i Gnesta har sjunkit något under våren jämfört med förra året, trots att enkelresorna blivit billigare.

Antalet på- och avstigningar på pendeltåget i Gnesta har sjunkit något under våren jämfört med förra året, trots att enkelresorna blivit billigare.

Foto:

Övrigt2017-05-20 09:00

Den 9 januari ändrade SL sina priser. Förutom zonerna försvann och att månadskortet blev 40 kronor dyrare togs även tillägget på enkelbiljetter till och från Gnesta bort. Det kostar nu alltså lika mycket att åka en tunnelbanestation som att ta pendeltåget från Gnesta till Stockholm, om du köper en enkelbiljett.

Gnesta kommun betalar subventioner för att SL-kortet ska gälla i kommunen, men har även fått tillbaka en del av intäkterna från länspassagetillägget som nu är borttaget. Totalt har kommunens kostnad ökat med 400 000 kronor per år efter förändringen.

Besluten har tagits av Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet och Stockholms läns landsting, men kommunfullmäktige i Gnesta godkände förändringarna på sitt sammanträde först i april.

Anledningen till att beslutet dröjde var en diskussion om hur kostnaderna skulle fördelas mellan Gnesta och landstinget.

‒Vi vet inte heller om intäktstappet kommer att landa på 400 000, det beror på antalet sålda lösbiljetter. Tågtrafiken är värd mycket för oss och jag tror att Gnesta vinner mycket på det här, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Rocklind (S).

[fakta nr="1"]

I beslutsunderlaget framgår det att kommunen räknar med att antalet resor "för sällanresenärer" till och från Gnesta kommer att öka på grund av prisändringen. Det totala antalet pendeltågsresor till och från Gnesta har dock sjunkit under våren, om man jämför med förra året.

I januari reste något fler än samma månad förra året, enligt SL:s egna siffror. I februari, mars och april sjönk dock antalet på- och avstigningar på pendeltåget i Gnesta jämfört med i fjol.

Men Johan Rocklind oroas inte av statistiken.

‒Vi har valt att följa upp årligen snarare än på månadsbasis, det blir ett bättre resultat att titta på. Jag är övertygad om att resandet med tåg kommer att öka i Gnesta, mycket på grund av den befolkningsökning som vi kommer att ha, säger kommunalrådet.

Dyrare Södertäljebiljett en förklaring

I december ökade turtätheten för regionaltågen som stannar i Gnesta, från ett stopp varannan timme till ett stopp varje timme i rusningstid. Lisa Wentzel, kollektivtrafikhandläggare på Gnesta kommun, tror att det kan vara en förklaring till att på- och avstigningarna på pendeltåget har sjunkit något under årets första månader.

‒Man har sett en viss överflyttning till regionaltågen, säger hon.

Matthias Pfeil är utredare och analytiker på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Han håller delvis med.

‒Regionaltågen kan ha påverkat, men bara på marginalen. Det är inga stora förändringar som har skett, egentligen handlar det om en tur till på morgonen. Tittar man lite längre tillbaka i tiden så har vi inte sett någon större överströmning från pendeln till regionaltågen, resandet har ökat i båda fallen, säger han.

Samtidigt som länspassagetillägget försvann i januari togs även det så kallade Södertäljekortet bort. Det är antagligen förklaringen till färre pendeltågsresor, enligt Matthias Pfeil.

‒Det blev betydligt dyrare för de som pendlar till Södertälje. Samtidigt har resandeminskningen inte varit gigantisk, vi bör vänta några månader innan vi drar några slutsatser.

Så många åker pendeltåg

Antalet på- och avstigningar på pendeltåget i Gnesta:

Januari 2016: 44 000 Januari 2017: 50 000

Februari 2016: 48 000 Februari 2017: 44 000

Mars 2016: 48 000 Mars 2017: 47 000

April 2016: 47 000 April 2017: 44 000

Källa: Stockholms läns landsting

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!