Billigare flyga med bara handbagage
Ryanair vill att du ska checka in via internet och tar betalt för att frakta din väska. Vi vill styra resandet mot att man bara har med sig handbagage, säger Karl Högstadius, vice Nordenchef på Ryanair.
Baksidan är att det kommer att kosta att checka in bagage; 3,50 euro per väska (32 kronor).
50 procent av våra resenärer reser med en väska och handbagage. De kommer alltså att betala lika mycket som förut, säger Karl Högstadius.
De 25 procent som enligt flygbolaget reser med enbart handbagage belönas, medan de återstående 25 procenten, som har flera väskor, får betala mer.
Värst blir det för de som inte vill checka in väskorna på internet. De åker på att betala 64 kronor per väska på flygplatsen.
Ryanair vill på det här sättet påverka resenärerna att ta med sig mindre bagage så att flygplanen blir lättare.
Flygplanen förbrukar då mindre bränsle. Det innebär både en kostnadsminskning för oss och en miljöförbättring, eftersom utsläppen minskar, säger Karl Högstadius, som tror att andra flygbolag kan komma att följa i Ryanairs spår.
Alla bolag tar idag betalt för övervikt men vi är först med det här sättet att styra resandet. Förr var det många flygbolag som sa vi tror inte på lågpris. Idag har nästan alla ett lågprisalternativ. Jag tror säkert att andra kommer att följa efter nu också, säger han.
Gör-det-själv-incheckningen är ytterligare ett steg i förvandlingen av flyget till en konsumtionsvara, menar han.
Tidigare var flyget förbehållet de rika. Nu är det en vara som alla kan utnyttja. Det öppnar möjligheten att resa för fler, säger Karl Högstadius.
När fler går raka vägen till säkerhetskontrollen kommer Ryanair att minska antalet incheckningsdiskar på flygplatserna. Samtidigt förbereder Skavsta flygplats för att införa möjligheten att checka in via automater om några veckor.
Vad innebär de här förändringarna för personalen?
Vi ser inga större problem, det påverkar inte personalen. Det behövs fortfarande någon som tar hand om bagaget och kontrollerar handlingar. Det här gör att vi kan omfördela personalen och ha högre kapacitet framöver. Det gör också att det blir bättre flöde genom terminalen. Förhoppningsvis kan det minska kötiderna, säger Joakim Lindholm, operativ direktör på Skavsta flygplats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!