Birgitta hyllar kitschen
Vårblommorna har redan hunnit titta fram, i alla fall på Formverk i Nyköping. Här ställer Birgitta Hedenstedt ut sina spralliga handväskor med material från hela världen.
Jag sa till min dotter och svärdotter som var med att de här ska jag bli av med idag.
Sagt och gjort. Varuhuset köpte alla väskorna på en gång och en agent ville att hon skulle göra femtio väskor i månaden. Nu blev det inte så, Birgitta vill fortfarande ha väskorna som en slags hobby. Men hon är fast övertygad om att allting går om man bara vill.
Väskidén föddes för runt tre år sedan då hon var i Bologna och såg en väska som var utsmyckad på samma sätt. Dagen efter gjorde Birgitta sin första väska och sedan gjorde hon en varje morgon, trettio stycken på raken.
Jag litade på en väninna som sa att den var snygg. Sedan ville ordföranden i Svensk slöjd hänga upp den i butiken och så blev det så. På den vägen är det.
Birgitta vill inte själv kalla sig konstnär, men hon har en stark kreativ ådra som brusat på ända sedan hon sydde en liten svart klänning av gammelmorfars gamla smoking i tonåren. Väskorna gör hon av återvunna tyger hon hittar hemma och utomlands, ofta i siden. På dem sätter hon broderier, blommor, pärlor, guld, silver och helt osannolika detaljer från förr. Inget är förbjudet förutom kanske det stilrena.
Så här gör ingen längre, säger Birgitta och visar upp en crèpeblomma i rosa med en kaskad av blomblad.
En del rynkar på näsan åt kitsch, men jag säger tack gode gud för att det finns kitsch i tillvaron. Det här är inte seriöst alls, jag bara leker och har bara så kul!
Birgitta älskar blommor och blandar gärna rosor och maskrosor. Det är krockarna som gör det roligt, tycker hon. Inspirationen finner hon i modemagasin, där fantasifulla stylister har fått fria händer.
Äkta och plast, rock och klassiskt, det är ytterligheterna ihop som blir kul.
En av de senaste väskorna har hon hittat inspirationen till genom att hon såg Alexandra Pascalidou på tv häromdagen. Då rusade hon ut till ateljén medan hon fortfarande mindes färgerna i Pascalidous klänning och gjorde en väska.
Som den marknadsstrateg hon är vet hon att det krävs att rätt person köper produkten. Då hänger genast alla andra på. Några av de mest tongivande kunderna är prinsessan Madeleine, Kerstin Hallert och både svenska och danska drottningarna. En storkund är Amelia Adamo. Men att sälja väskorna är inte det primära för Birgitta.
För min del kan jag lika gärna ta med mig väskorna i graven, det spelar ingen roll. Men det är roligt att visa andra att det inte är så svårt att sälja sina saker och jättekul att ställa ut i Nyköping som är min hemstad.
I dagsläget har Birgitta gjort uppemot 200 väskor. Att lägga ut tillverkningen på entreprenad är inget alternativ, Birgitta vill kombinera ihop väskan själv.
Jag har ju så roligt, det är verkligen tricket. Lusten är den viktigaste drivkraften.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!