Björntjänst som kräver cred

Övrigt2012-11-21 05:00

Sverige är världens femte creddigaste land och det är sannerligen något som handelsminister Ewa Björling (M) borde jubla över. För att vara creddig är något bra, adjektivet är lite svårdefinierat men betyder ungefär attraktiv, trovärdig och samtidigt eftersträvansvärd. Att Sverige är världsfemma har fastslagits av det brittiska livsstilsmagasinet Monocle – som i sig är världens creddigaste magasin inom vissa trendmedvetna globala subkulturer. Monocles lista på attraktiva länder handlar officiellt om soft power – makten att påverka och inkludera i stället för att tvinga med vapen eller ekonomiska sanktioner. Ett lands attraktionskraft gör helt enkelt att det tillåts sätta den internationella och/eller globala agendan.

Sverige har klättrat uppåt sen förra årets ranking, men visst kan man bli misstänksam när Monocle sätter det egna fäderneslandet högst på prispallen.

Soft power varken är eller ska vara objektivt. Monocles referensramar är helt klart den västerländska och i viss grad andra högteknologiska kultursfärer. Men listan får tyngd av att Monocles data används i den brittiska välgörenhetsorganisationen Institute for Governments gedigna soft power-mätning, som baseras på siffror från FN, Världsbanken, OECD och många andra institutioner.

Vårt land ligger sexa på institutets globala soft power-lista. Sverige är enligt bedömarna världsbäst i delgrenen statsstyre och får även många poäng i innovationskraft och diplomati. Men när det gäller kultur och utbildning finns vi inte ens på topp tio.

Kriterierna för soft power tycks vara karbonkopior av den bild som handelsminister Björling vill sprida av Sverige. Det glansiga magasinet Monocle vet vad den mjuka kraften består av. Om handelsministern hanterar tidningen som ett facit kan Sverige mycket väl bli big in Japan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om