Blir efter i starten Tejby toppar ändå

Nordiska båtracingens Formel 2000-serie går den närmaste veckan in i ett avgörande skede. Oxelösundaren Tobias Tejby leder klart. Men han hänger inte alls med i starterna, utan har fått j o b b a för den platsen.

Övrigt2002-08-08 21:02
Tobias Tejby från Hardoxteamet i Oxelösund leder den vassaste klassen på den nordiska arenan där det också finns förare från Lettland med. Han har heller inga problem alls att hålla ledningen i den speciella tidsträningstrofén.
Ändå har han fått kriga och kämpa om varenda placering hittills.
Ja, jag har fått ta i så in i...grönjävlar, eftersom jag inte har kommit i väg från bryggan. De första 50 meterna hänger jag med skapligt, men sedan försvinner dom bara. Plötsligt tittar man upp och upptäcker att man är sjua-åtta.
En videoupptagning från Karlshamn senast visar vilka stora differenser det är frågan om. Allra svårast är det att ta över ledningen när han har segart sig upp på andraplatsen igen.

Den som är först runt en boj och har helt fritt och lugnt vatten får ett ruskigt stort försprång efter varje sväng.
Vad är anledningen till det?
Jag vet helt enkelt inte. Jag har en perfekt fungerande motor där jag tycker att jag har gjort precis allt inom regelboken för att få den att gå så snabbt som möjligt. Men ändå hänger jag inte med i starterna.
En konkret skillnad finns i motorernas prestanda.
Min varvar ur på 8000. Sedan finns det liksom inget mera. Jag kan inte göra annat än att trycka plattan i botten. Några av de andra motorerna varvar 9400. Jag vet inte hur det är möjligt, men kan liksom inte sitta och säga att någon fuskar när man absolut inte har några bevis för det, funderar Tejby.
I stället får han experimentera med det lilla som han kan förbättra. En ny spetsig så kallad cleaverpropeller har just anlänt från USA.

När det gäller åkfarten under loppen är det just nu ingen i Formel 2000-serien som matchar Tejby.
Jag var en sekund före på ett varv på tidsträningen sist och kunde slå av redan efter det första varvet
Barndomsproblemen med den danska Molgaardbåten, som Tejby började köra med år 2000, har sedan länge putsats bort. Den för Tejby så karaktäristiska svartlackerade båten är i topptrim.
Nu, innan vi åker till Oslo är allt på topp. Men det här jagandet gör risken att köra sönder båten oerhört mycket större.

En krasch i Oslo har Tejby helt enkelt inte råd med.
Nej, inte med tanke på att det nu är tre lopp på sju dagar. Då kan mästerskapet avgöras. Visst finns det alltid chansen att kunna få låna båt och gneta till sig några poäng, men den situationen vill jag inte försätta mig i.
Efter de två fristående racen, som en tävling alltid innehåller, inför den förmodade storpubliken mitt inne i Oslo väntar en ny tävling i Göteborg. Och sedan ytterligare en i lettiska Liepaja. Sedan tillfälle att slicka såren innan den fina avslutningen utanför Djurgården i Stockholm den 7 september.
Vilka är de största konkurrenterna om totalsegern?
De som ligger närmast efter förstås; Jonas Andersson, norrmännen (Pal Virik) Nilsen och speciellt (Christian) Sanne. Men jag tror även att Sven Jansson och Ragnar Friberg (sjua och åtta nu) kan åka fort framöver.
Tejby har redan nu gjort sin lilla plump i protokollet körde runt i premiären i norska Kristiansand även om han ändå fick med sig fem pinnar den gången då loppet flaggades av kort därefter.

Nu har jag inte råd med just någon mera. Och visst skulle jag kunna köra på säkerhet men det brukar inte fungera i praktiken.
En seger i det nordiska mästerskapet, som exemplvis får allt mer uppmärksamhet i svensk teve, är viktig när det gäller att finansiera nästa års satsning.
Jag skulle först och främst vilja köra den nya VM-serien i F 2000. O m den blir så standardiserad som den egentligen skulle vara redan i år. Annars finns det liksom ingen chans.
Ännu längre in i framtiden hägrar den prestigemässigt klart största klassen.
F1 är alltid F1. Förarmässigt tror jag att flera i Formel 2000-klassen hänger med riktigt skapligt, men när det gäller resurser och kontakter ligger det på ett helt annat plan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om