Boende på Mariebergsvägen missnöjda med skötsel av huset

Boende på Mariebergsvägen 35 i Brandkärr vittnar om återkommande problem med hiss, tvättstuga och städning av trapphus. Fel som de anser att fastighetsägaren inte tar på allvar. Fastighetsägaren, Victoria Park, säger att de mottagit få klagomål från adressen, och åtgärdat det som behövts.

Britta Häll, Gabriella Ramos, Khalid Abdulkatir och Maria Valde, tillsammans med andra boende på Mariebergvägen 35, har tröttnat på att det tar lång tid att åtgärda fel i huset. Man måste alltid ringa fastighetsägaren och påminna om att felen kvarstår, säger Khalid Abdulkatir.

Britta Häll, Gabriella Ramos, Khalid Abdulkatir och Maria Valde, tillsammans med andra boende på Mariebergvägen 35, har tröttnat på att det tar lång tid att åtgärda fel i huset. Man måste alltid ringa fastighetsägaren och påminna om att felen kvarstår, säger Khalid Abdulkatir.

Foto:

Övrigt2018-07-10 06:50

Sedan oktober 2016 ägs fastigheten av Victoria Park. Mirvta Diljaj och Gabriella Ramos som har bott på adressen i tio år, säger att missnöjet spridigt sig bland grannarna det senaste året.

– Just nu delar boende i tre andra trappuppgångar tvättstuga med oss. Där finns det två tvättmaskiner som fungerar dåligt, det är orimligt. Det finns aldrig tvättider, säger Mirvta Diljaj.

Enligt Janicke Lindqvist, områdeschef på Victoria Park i Nyköping, ändrade de på grund av överbelastning rutinerna för tvättstuga förra året.

– Efter det har vi fått mycket positiv återkoppling från hyresgäster. Vi har inte mottagit klagomål från Mariebergsvägen 35. Om de upplever situationen dålig får de kontakta oss. Vi vill inte försvåra för dem, tvärtom.

Enligt boende på Mariebergsvägen 35 är det återkommande problem med hissen. Den stannar ofta och är svår att öppna. Maria Valde berättar att hissen stod stilla i en månad i våras.

– Min pappa bor på våning sex, och har rollator och svårt att se. Han hade det väldigt svårt. Ett tag försökte han hasa sig upp för trapporna. Tillslut gick det inte, så han fick stanna i lägenheten, och jag fick gå och handla mat åt honom.

Britta Häll har bott i huset sedan 2001. Hon säger att problemen började för något år sedan.

– När det är fel på hissen får jag putta upp min man som går med rollator för trapporna. I går blev jag inlåst i hissen för att dörren knappt går att öppna på våning tre. Den saknar handtag på insidan.

De boende hävdar att de anmält hissproblemen till Victoria Park. Janicke Lindqvist säger att de bara tagit emot två anmälningar i år, en i januari och en i juni.

– Den första åtgärdades efter elva dagar. Den i juni ska åtgärdas. Hissreparationer kan ta tid, vi försöker se till att våra entreprenörer jobbar så fort de kan.

Mirvta Diljaj säger att städning av trapphuset inte fungerar.

– Det är alltid skräpigt och skitigt, jag har svårt att tro att någon städar här varje vecka.

Janicke Lindqvist är medveten om att Mariebergsvägen 35 har problem med nedskräpning och skadegörelse.

– Det finns inte resurser till att städa varje dag, men det sker en gång i veckan. På just den adressen är det svårt att hålla en toppnivå, men vi jobbar på och hoppas på förbättring.

Mirvta Diljaj och Gabriella Ramos trivs i området, men är eniga.

– Det är svårt att hitta bostad i Nyköping, men om problemen fortsätter måste vi flytta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!