Har du förträngt att klimatfrågan var i politikens epicentrum för bara några år sedan? Sedan den ekonomiska krisen slog till har det inte varit läge för världens politiker att rädda planeten och inte minst EU:s ledare har haft fullt upp med annat. Men mastodontprojektet i unionens klimatarbete har misslyckats totalt och nu är det hög tid att skärpa sig och göra om. Handeln med utsläppsrätter skulle få ner koldioxidutsläppen, men EU ETS (European Union Emission Trading System) som sjösattes 2005 blev ett klent vapen.
Systemet går ut på att industrier kan köpa och sälja utsläppsrätter till varandra. Varje utsläppsrätt motsvarar ett ton koldioxid och företagen får inte släppa ut fler ton koldioxid än antalet utsläppsrätter de äger. Ungefär 11 000 industrianläggningar i 30 europeiska länder omfattas av systemet som täcker 40 procent av de totala koldioxidutsläppen.
Men utsläppsrätterna har varit för många och för billiga och produktionsnedgången under den ekonomiska krisen har sänkt efterfrågan ytterligare. För att effektivisera utsläppshandeln ska 900 miljoner utsläppsrätter plockas bort, fler ska auktioneras ut i stället för att skänkas bort och alla EU-länder ska få samma utsläppstak, föreslog EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard i veckan.
Renoveringsplanen kommer inför den nya handelsperioden för utsläppsrätter som börjar den första januari. För att nya regler ska börja gälla måste både EU-parlamentet och medlemsländerna ge grönt ljus.
Att ta bort 900 miljoner utsläppsrätter är endast en akutåtgärd i EU-kommissionens förslag och man filar även på en långsiktig systemförändring. En intressant sådan vore att plocka bort utsläppsrätter permanent. Storbritannien vill skrota hela 1,7 miljarder och lobbyorganisationerna Greenpeace och Världsnaturfonden gör tummen upp. Polen är den stora bromsklossen och industriernas lobbyister tycker ett systemskifte skulle skada utsläppssystemet.
Det är viktigt att efterfrågan på utsläppsrätterna höjs och att priserna går upp. Det ska kosta att förstöra klimatet. Samtidigt skulle det skapa välbehövligt klirr i EU-ländernas kassor. Om utsläppsrätterna blir färre och dyrare ökar intäkterna till länderna som säljer dem på den gemensamma europeiska auktionen. En realistisk prisökning skulle kunna ge ytterligare 70 miljarder euro till EU-länderna, enligt beräkningar från den gröna tankesmedjan Fores.
Europa har länge försökt vara världens klimatsamvete men genom fernissan har de verkliga ambitionerna inte alltid imponerat. I exempelvis Kina är det annorlunda – ledarna verkar ha insett att ekonomin, energisäkerheten och klimatförändringarna kräver längre utsläpp av koldioxid och giftiga ämnen. I Japan, Nya Zeeland och Kalifornien finns olika system för utsläppshandel redan på plats. Resultaten har varit mer eller mindre nedslående.
EU har jordens största ETS-system för koldioxidutsläpp. I den bästa av världar länkas det samman med utsläppsmarknader på andra kontinenter och det leder till sänkta koldioxidutsläpp och grön, hållbar tillväxt.
Vi befinner oss långt ifrån det scenariot. Nu gäller det att göra rent i eget bo och sanera den europeiska utsläppsmarknaden. Då kan Europa på sikt föregå med gott exempel på den globala arenan – det var ju ett tag sen sist.