Ostlänken brukar kallas för Sveriges största infrastrukturprojekt sedan bygget av järnvägen på 1800-talet. Och det kommer att behövas många personer som gör jobbet. Bygget av den 15 mil långa snabbjärnvägen beräknas generera över 20000 årsarbeten, en stor del av dem i Nyköping. Ett årsarbete motsvarar en heltidstjänst under ett år.
Bara bygget av resecentrum i centrala Nyköping kommer att kräva så många arbetare på plats att de kan fylla en mindre stadsdel.
Själva anläggningen av järnvägen med tunnlar och broar, från Järna till Linköping kräva 13000 årsarbeten. Utslaget på hela byggtiden blir det runt 1500 arbetstillfällen per år. Och för att bygga alla de bostäder som utlovas i samband med Ostlänken kommer det att behövas ungefär 6000 byggarbetare varje år, enligt en rapport från Östsvenska handelskammaren.
En stor del av dem kommer att vistas i Nyköping och behöva någonstans att bo.
Dessutom räknar handelskammaren med att ytterligare arbetstillfällen skapas indirekt av Ostlänken, exempelvis hos underleverantörer samt i bygget av vägar, gång- och cykelbanor och annan infrastruktur.