Tatjana Mineur är sedan 1 september HR-chef på Gnesta kommun, en tjänst som varit ledig de senaste månaderna. Hon kommer närmast från ett motsvarande jobb på polisens nationella avdelningar, och har tidigare jobbat bland annat på SSAB och länsstyrelsen i Sörmland.
‒Jag har jobbat med kompetensförsörjningsfrågor i hela mitt HR-liv, det är ett fantastiskt roligt område tycker jag, säger Tatjana Mineur.
Att det finns många bristyrken i den kommunala verksamheten är ingen hemlighet, i stort sett alla kommuner har svårt att rekrytera allt från socionomer till lärare. Att vara en attraktiv arbetsgivare lyfts ofta upp som viktigt i konkurrensen, vid sidan om lönerna. Men vad betyder det i praktiken?
‒Ett sätt att vara attraktiv är att ha urbra chefer som ger förutsättningar för utveckling. HR måste vara på tå för att förenkla vardagen för cheferna. Det finns en generell oro i Sverige för att vi inte ska kunna hitta bra chefer. Det är svårt att vara chef i dag, säger Tatjana Mineur.