Bråvallafestivalen är här för att stanna

Bråvallafestivalen blev en enorm succé med över 50 00 besökare. SN:s recensent Jimmy Karlsson summerar sina intryck från musikfesten.

Övrigt2013-06-30 21:34

– Tro inte på allt ni läser!
Sångaren Jens Malmlöf från svenska Hoffmaestro uppmanar sin lättklädda publik att inte tro på den så kallade festivaldöden. Med studsande ska-rytmer drog Hoffmaestro igång en rejäl folkfest på Bråvallafestivalens andra dag. Trots att det var tidigt på eftermiddagen ryckte de med sig alla och bevisade att de garanterat är en av Sveriges bästa liveakter.
Kvällen innan stod tyska Rammstein på Blue Stage (Bråvallas största scen) och fick de runt 50 000 besökarna att tappa andan. Under de första tio minuterna avverkade de mer energi än vad hela Norrköpings kommun gör på ett år. Det bjöds på stenhårda industrimetal-riff, eld, rök, pervers humor, eld och mera eld. Bråvallas flygfält brann under en och en halv timme och man kan inget annat än tycka synd om rapparen Macklemore som gick upp på scen efter Rammsteins monstershow.
Under festivalens tre dagar bestod Bråvalla av en enda stor lerpöl med ett pariserhjul i mitten. På fredagen fick i alla fall festivalen besök av solen och den nonchalante rapparen Tyler the Creator, som hoppade in istället för sin sjuke kollega Earl Sweatshirt. Uppstyrt framträdande fanns inte på schemat och de skitiga och galna beatsen gav festivalens mest hängivna publik en urflippad hemmafest. När polisen i vanliga fall skulle ha knackat på dörren drog Tyler istället upp sitt hiphop-kollektiv Odd Future. Festen kunde ha blivit legendarisk om det inte vore för den alldeles för stora scenen, vilket hindrade de unga grabbarna från att bli ett med sin publik.
Kvällens dragplåster fyllde i alla fall upp sin scen utan problem. Green Day visade att de lever och trots att de numera kan kalla sig gubbar har sångaren Billie Joe Armstrong knappt åldrats en minut sedan 90-talet. Det blev en allsångsfest där nostalgiska hits som Basket Case och When I Come Around fick en att bli femton igen. När hitsen började ta slut förvandlades dock spelningen plötsligt till ett konstigt barnprogram med larviga utklädnader och utdragna hejarklacksramsor. Jag var inte femton längre. Snarare fem och det kändes faktiskt alldeles underbart.

Ljusglimten genom lördagens oväder stod de något mognare Mando Diao för. Mellan låtarna hyllade sångaren Gustaf Norén vårt svenska musikarv och bad den unga publiken om att ha tålamod. Den senaste Fröding-repertoaren är långsam, melankolisk och oerhört mäktig och vacker. Långt ifrån rockbandet Takida vars bajsnödiga och irriterande mellansnack snarare fick ens inälvor att brinna.
Punkräven Joakim Thåström gav garanterat Bråvalla en av de mäktigaste showerna. Ensam med sin gitarr stängde han festivalens gröna scen med Ebba Grön-dängan Die Mauer. Bråvallafestivalens starkaste allsång.
Men innan arrangören FKP Scorpio kunde korka upp efter ett lyckat förstaår fick en 23-årig svensk DJ femtio tusen blöta festivalbesökare att släppa alla hämningar. Avicii förvandlade Sveriges största lerpöl till en gigantisk ormgrop. En grop som slukar alla andra svenska festivaler på en och samma gång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om