Brister på bibblan i Gnesta (delvis) åtgärdade

Arbetsmiljöverket konstaterade i våras brister i arbetsmiljön på biblioteket i Gnesta. Bibliotekarierna har helt enkelt svårt att hinna med sina ordinarie arbetsuppgifter som förmedlare av litteratur och information samtidigt som man ska vara it-stöd.

"Det känns som om alla samhällsinstanser instanser hänvisar sina kunder till oss - försäkringskassan, arbetsförmedlingen och banken. Vi har ju ofta öppet och finns på plats." menar Kristina Karlsson och Maria Hansson på biblioteket.

"Det känns som om alla samhällsinstanser instanser hänvisar sina kunder till oss - försäkringskassan, arbetsförmedlingen och banken. Vi har ju ofta öppet och finns på plats." menar Kristina Karlsson och Maria Hansson på biblioteket.

Foto:

Övrigt2017-11-03 05:00

Arbetsmiljöverket konstaterade under en rutininspektion tre brister i miljön på biblioteket i Gnesta. Dels snubbelrisk på grund av liggande kablar/sladdar på golvet, allmänt stökig miljö samt svårigheter att hinna med sina ordinarie arbetsuppgifter.

Enligt bibliotekschefen Anna Sandklef så är det första problemet helt åtgärdat. Vad gäller det andra problemet så har man möblerat om så att de fyra publika datorplatserna har fördelats parvis för att få en lugnare miljö, menar bibliotekschefen.

– Ofta har det handlat om krockar när två sitter och spelar datorspel samtidigt som någon försöker koncentrera sig för att fylla i en snårig ansökan. Vi har numera format fram rutiner och trivselregler för vad som gäller. Vi har även ett bra samarbete med fritidsgården Chill och skolan.

Men det är väl inte enbart barn och unga som orsakar stök på biblioteket?

– Verkligen inte. Biblioteket är en mötesplats för allmänheten och då kan det uppstå krockar. Det kan handlla om vuxna som vill sitta och prata med någon som enbart vill sitta tyst och läsa ifred.

Det tredje problemet och kanske den svåraste nöten att knäcka gäller bibliotekets funktion. Digitaliseringen orsakar problem när allt fler människor kommer till biblioteket för att få hjälp med att fylla i snåriga myndighetspapper eller köpa biljetter på webben.

Eftersom den digitala kunskapsnivån varierar när de fysiska kontoren läggs ner så hinner bibliotekspersonalen helt enkelt inte med sina ordinarie arbetsuppgifter när man ska hinna hjälpa besökare med exempelvis krånglande bankdosor, menar Anna Sandklef.

– Vad och hur mycket ska biblioteket hjälpa till med? Det handlar om gränsdragningar. Biblioteket kan ju inte sitta och skriva ansökan eller köpa resor åt någon, menar bibliotekschefen.

För att försöka utröna behoven men även kartlägga uppgifter som personalen utför utöver ordinarie uppgifter så görs nu en utredning.

– Vi ska försöka få fram statistik under en fyraveckorsperiod som vi sedan kan utvärdera, säger Sandklef samtidigt som hon nämner särskilda utbildningsinsatser som ibland görs tillsammans med studieförbundet för att höja folks digitala kunskapsnivå.

I dagsläget jobbar sex biblioteksanställda på biblioteket varav två heltidsanställda. Dessutom har kommunen en bibliotekarie/bibliotekspedagogtjänst ute.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!