– Syftet är detsamma som vanligt, vi vill att bilderna ska väcka intresse hos folk för att flytta till Nyköping, säger Anna Malm, kommunikationsstrateg i Nyköpings kommun och samordnare för kampanjen.
Uppdraget i år gick till prisbelönta fotografen David Magnusson. Hans konstprojekt "Purity" har visats på Fotografiska i Stockholm och runt om i världen. Magnusson frilansar för uppdragsgivare som TIME Magazine, The New York Times och Svenska Dagbladet.
– Vi ville ha en fotograf med stark konstinriktning, bilderna ska dra åt det konstnärliga hållet mer än det kommersiella och det tycker vi att han har lyckats med, säger Anna Malm som betonar att det för kampanjfotografen ges väldigt fria ramar att arbeta efter.
– Uppdraget är att fånga en skön känsla, hur det görs är upp till fotografen. David har själv vuxit upp i en mindre stad och för honom var det viktigt att låta en ungdomskänsla genomsyra kampanjen. Det är lekfullt och mycket natur och för första gången har vi i år bara ungdomar som modeller. Alla har en anknytning till Nyköping och de var helt fantastiska att jobba med. Fotograferingen gjordes under två dagar i juni och det regnade nästan hela tiden, säger Malm.
Vill ni med årets kampanj locka fler ungdomar till Nyköping?
– Vi vänder oss som tidigare år främst till barnfamiljer. De som i dag bor i Stockholm men som längtar efter havet och naturen. Vi vet från tidigare år att bilderna verkligen får folk i tunnelbanestressen att stanna upp. Lugnet i bilderna blir en kontrast till den miljön där de visas, säger Anna Malm.
Bilderna är fotograferade på Örstigsnäs och Kovik, miljöer som förekommit även i tidigare års kampanjer.
Elva ungdomar mellan 14 och 19 år har agerat modeller och i år hade man även med hundarna Doris och Texas.
– Hundarnas matte och husse flyttade faktiskt från Stockholm till Nyköping för elva år sedan, så de passade verkligen in bland modellerna, säger Anna Malm.
Bilderna sätts upp i Stockholms tunnelbana sent på söndag kväll och hänger sedan där i två veckors tid.