Bussarna i Nyköping och Trosa ska köras av Orusttrafiken
Ovissheten om vem som ska köra bussarna i Nyköping är skingrad. Nu har Orusttrafiken fått uppdraget av Länstrafiken.
Bakgrunden är att Länstrafiken i somras lade ut busstrafiken i Nyköping, Trosa, Gnesta och Oxelösund för upphandling, där lägsta budet skulle gälla. Busslink, som idag kör bussarna i orådet vann. Men så överklagade Orusttrafiken upphandlingen, och menade att Länstrafiken låtit Busslink och nummer två på listan ändra sina anbud efter det anbudstiden gått ut. Orusttrafiken fick rätt i domstolen, men trots detta avvaktade Länstrafiken med att ge uppdraget till Orusttrafiken.
Detta blir dyrare än Busslinks bud. Därför tänkte vi eventuellt göra om upphandlingen, men nu har vi bestämt oss för att inte göra så. Vi avvaktade också en dom i ett helt annat ärende, där vi har samma skrivning som i Sörmland. Den domen kom igår, så det var mycket som löste sig samtidigt, säger Conny Strand.
Nu får skattebetalarna punga ut med 9,5 miljoner extra för Orusttrafiken jämfört med om Busslink skulle ha kört.
Hur det blir för bussförarna, som idag jobbar för Busslink, är fortfarande ovisst. Men Busslink kommer inte att ha kvar någon busstrafik. Orusttrafiken har tidigare förklarat att de är villiga att anställa bussförare från Busslink.
Det är ju brist på bussförare, säger Conny Strand.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!