Bussarna kan inte hålla tidtabellen

När bussarna är sena får chaufförerna skäll av uppretade passagerare. Sanningen är att tiderna i busstidtabellen är för snålt tilltagna. Något som morgonpendlare märker av varje dag när de kommer för sent till arbetet eller skolan.

Övrigt2002-02-01 21:25
För de boende i ytterområdena kring Nyköping är det viktigt att bussen håller tiden enligt tidtabellen. Vissa resenärer ska med anknytningsbussar eller tåg inne i staden för vidare färd.
Nästan alla kämpar mot klockan. Det är på busschauffören man skäller om tidsschemat spricker.
Carolin Palm, 14 år, och Kristin Karlsson, 15 år, går båda på Nicolaiskolan. Varje morgon tar de bussen vid hållplatsen Strandstuviksvägen på Arnö i Nyköping.
Enligt tidtabellen ska bussen komma klockan 8.06 på morgonen.
Det har den inte gjort en enda gång den här veckan. Passagerarna är ofta irriterade men bussen kommer när den vill, oftast vid 8.20. Jag börjar skolan tio minuter senare och då hinner jag inte fram i tid, säger Carolin Palm.
Det är fredag och klockan är 8.10 på morgonen. Den här dagen kom bussen i tid.
Den gick tydligen för några minuter sedan. Vi måste ha missat den, det är ju typiskt, säger Kristin Karlsson.
De tider eleverna ska till skolan går en reservbuss jämte den ordinarie bussen.
Reservbussen är mer eller mindre till för elever på Nicolaiskolan. Den går trots det först till busstationen där bara ett par personer kliver av. Då blir vi andra ännu mer sena, säger Kristin Karlsson.
Tiderna i busstidtabellen visar vilket klockslag bussen tidigast kan lämna hållplatsen. Det är mest bråttom i början av varje linje. Så är det för att bussarna inte ska komma så tidigt att de får stå och vänta.
Det är för stressigt mellan hållplatserna som det är nu. Det finns inte en chans att hinna på vissa linjer. Nu ska chaufförerna dessutom sälja åk-kort vilket tar ännu mer tid. Förut skötte Pressbyrån den biten, säger busschaufför Rosmarie Nilson vid Swebus.
Enligt Länstrafiken som planerar körschemat, har de inte fått veta att det är snålt om tid. Sådant kan justeras när tidtabellen byts ut.
Men det finns fler orsaker till sena bussarna. På vintern är väglaget en bov i dramat.
Busschauffören Bengt-Åke Jansson, vid Swebus återvänder från sitt första körpass för dagen.
Jag har kört i Oxelösund och jag trodde att hela bussen skulle skaka sönder. Det är så mycket is och snö på vägen att det inte går att passa tiderna, säger han.
Det är Ofab som sköter snöröjningen i Oxelösund.
Politikerna har bestämt att vägarna inte får saltas. Det gör att vi inte hinner ploga innan bilarna har packat snön till en hård isskorpa. Vi gör allt vi kan för att få bort det och busslinjerna är prioriterade, säger Rune Jonsson, driftschef vid Ofab.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!