Bussförare genomgångsyrke för många yngre

Delade arbetspass är en av många negativa faktorer som gör jobbet som bussförare till ett genomgångsyrke för många yngre förare, säger Tommy Nilsson, doktorand i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet.

Övrigt2004-10-10 15:51
Kollektivtrafikens avreglering på 1990-talet har bidragit till att på många sätt göra bussförarnas arbetsvillkor sämre, konstaterar han.

Tommy Nilsson är verksam vid Centrum för tjänsteforskning vid universitetet i Karlstad. Där har han bland annat gjort en omfattande studie på hur bussförarnas arbetssituation har förändrats sedan kollektivtrafikens avreglering trädde i kraft och verksamheten lades ut på entreprenad. En förändring som kommit i och med avregleringen är att många arbetsgivare ökat andelen delade pass, vilket i praktiken innebär att bussförarna kan vara bundna till jobbet upp till 13,5 timmar per dygn.
En studie som Tommy Nilsson gjorde på bussförarna vid Karlstadsbuss visade att hälften av förarna i åldrarna 2645 år ville byta jobb, mycket på grund av de delade arbetspassen.
Det är oftast de yngre förarna, där många har familj och små barn, som får de delade passen. Det blir en omöjlig situation, eftersom de delade passen innebär arbetstider som egentligen omöjliggör ett normalt familjeliv. Särskilt de timanställda, som från dag till dag får veta hur de ska jobba, kan inte planera någonting, säger Tommy Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!