Butikerna sviker Svensk handel

Övrigt2004-04-28 17:45
Företagaren Håkan Lundberg vill försöka få upp intresset för organisationen Svensk handel. Organisationen tappar medlemmar. I Nyköping har antalet medlemmar halverats på bara ett par år.
Jag kan förstå att man drar sig för att vara med när man utöver medlemsavgiften på flera tusen kronor dessutom ska betala för de tjänster organisationen kan hjälpa till med, säger Håkan Lundberg, som är ordförande för Svensk handels mälardalsregion.

Medlemmarna, som till 90 procent är enskilda handlare, tycker kanske att det är bättre att vara med i Centrumföreningen på en ort där butikernas marknadsföring tas tillvara på ett bättre sätt för de pengar man måste betala dit.
Problemet är lika över hela landet, säger Håkan Lundberg. I Göteborg gick man tillbaka till Köpmannaföreningar.
Håkan Lundberg kom till Nyköping från Eskilstuna och försökte ett tag rädda konkurshotade bageriet i Brandkärr. Det gick inte och han koncentrerade sig några år på Ohlssons bageri i Nyköping som senare såldes till personalen. Numera har Håkan Lundberg företaget Curt Faber med agenturer för maskiner på bageri- och livsmedelssidan. Han har sitt kontor på Skavsta i gamla matsalsbyggnaden, vilket passar bra i de här sammanhangen.
Just nu handlar det om pannkakstillverkning i industriell miljö, berättar han. Jag har en fransk agentur. Men fast foodbranschen är också intressant. Dessutom börjar det bli inne med trekanter på smörgåssidan och det finns en italiensk linje som tillverkar pajer och där även restaurangerna vill vara med.

Han är mycket ute och reser och har nytta av att han jobbat praktiskt med maskinerna. En del tas i byte och måste ses över.
Håkan är engagerad politisk och har också jobbat med Köpmannaföreningen, senare Centrumföreningen, och även lokalt i Svensk handel.
Nu är det problemen med Svensk handel som upptar hans tankar. Svensk handel bildades en gång av Köpmannaförbundet, Handelns arbetsgivarorganisation och Grossistförbundet.
Håkan Lundberg menar att det finns pengar i Svensk handel och att organisationen har muskler och därmed är intressant att prata med.
Kanske blir policyn att Svensk handel ägnar sig åt lobbyverksamhet för att föra fram olika problem inom handelns områden, funderar Håkan Lundberg. Vi har inte kommit så långt än men intressant är att titta på vad de som lämnar organisationen egentligen skulle velat ha. Och hur ska vi använda vårt kapital?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om