Bygget av Citybanan bra för Ostlänkenplanerna

Bygget av Citybanan i Stockholm kan börja. Det betyder mindre trängsel på järnvägen genom Stockholm, punktligare tåg och ännu ett steg närmare Ostlänken.

Övrigt2006-05-04 18:49
På torsdagen presenterades nyheten att Banverket, Stockholms stad och Stockholms läns landsting efter segdragna förhandlingar enats om finansieringen av det gigantiska järnvägsprojektet.
Det är oerhört glädjande att man kommer till skott, säger Per Sandström, vd för Nyköping-Östgötalänken AB.
Citybanan blir en dubbelspårig tunnel från Stockholms södra och Tomteboda, där pendeltågen ska köra. Därmed minskar belastningen på de nuvarande spåren där pendeln idag trängs med fjärrtågen.
Citybanan är en förutsättning för att det ska vara meningsfullt att bygga Ostlänken, säger Kjell-Åke Averstad, regionchef vid Banverket. Idag kan en liten störning få stora effekter på alla tåg. Citybanan kommer att ge bättre punktlighet och möjlighet till fler avgångar, fortsätter Averstad.
Någon gång i sommar tas första spadtaget. Det handlar i första hand om att bygga påfartsvägar till tunneln.
2008 räknar vi med att hela bygget ska vara igång, säger Averstad.
Mellan år 2013 och 2016 ska den dubbelspåriga tunneln vara klar och järnvägsproppen upplöst.
Per Sandström i Nyköping-Östgötalänken säger att Citybanan har haft högsta prioritet för att det svenska järnvägsnätet ska fungera.
Men Ostlänken kommer därnäst i prioritet. Man måste någon gång sätta ner fötterna och våga prata om var Sverige behöver moderna järnvägar. Ostlänken är en del i ett nationellt systembygge, säger han.
Den totala kostnaden för Citybanan beräknas till 13,5 miljarder kronor. Järnvägstunneln blir sex kilometer lång och har två stationer: City och Odenplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om