En shoppinggalleria utan varken köer eller jobbig hissmusik har slagit upp dörrarna i centrala Nyköping. Men den som letar sig dit till fots får problem. Trots att nysatsningen My mall endast består av lokala butiker i Nyköping med omnejd finns den bara på internet.
För medan småföretagare med butiker i stadskärnan oroas över att internethandel och stora köpcentrum ska urholka centrumhandeln sker en parallell onlinesatsning, som ska kombinera onlineshopping med en levande stadsbild.
Det är företaget My mall som har tagit fasta på hotet från näthandeln. Med deras affärsidé kan småbutiker ansluta sig till en gemensam nätbutik, som ska vara både billigare och enklare att använda än en vanlig e-shop.
Branschorganisationen Svensk handel är en av de aktörer som varnar för att den ökade näthandeln tar kol på butikerna. Enligt Svensk handels beräkningar kommer näthandeln att stå för mellan 20 och 30 procent av den totala omsättningen om tio år – en betydande ökning från knappa tio procent idag. Samtidigt minskar antalet fysiska butiker, och därmed antalet arbetstillfällen, enligt en undersökning som gjorts av HUI research på uppdrag av Svensk handel.
Tanken är att My mall både ska driva trafik till centrum och locka kunder som helst handlar på webben. Eftersom varorna kan plockas upp i butikerna på stan lockas kunderna till centrum även om köpet görs online. Samtidigt stannar pengarna i lokala bolag.
Än så länge finns My mall-konceptet endast i Nyköping och fem andra kommuner runt om i landet och hittills har bara ett tiotal butiker anslutit sig till tjänsten i Nyköping. Men i den nyöppnade digitala gallerian kan man redan hitta allt från blommor, färghinkar, kläder, presentartiklar och glasögon från butiker i Nyköping och Gnesta.
Det gäller att vara med i tid, tycker cykelhandlaren Jimmy Björn, som driver butik något utanför stadskärnan. Han är ett av de första företagen som provar tjänsten. Familjeföretaget har funnits i 76 år och försöker anpassa sig till tidens trender.
Sedan några år har de redan en butik på nätet, även om de flesta kunderna ändå föredrar att göra själva köpet i butik. Webben fungerar främst som en reklampelare där e-gallerian kompletterar den egna webbutiken.
‒Det växer nåt enormt med näthandel, man måste vara med. Syns man inte så finns man inte, säger Jimmy Bjöörn.
‒Men det är butiken vi satsar mest på. Det kommer det alltid att vara.
Harriet Nilsson i företagarföreningen Nysam, Nyköping i samverkan, hoppas att de lokala handlare som ännu inte har någon egen webbhandel nu ska kunna nå ut till kunder som handlar på nätet.
Även om bara ett fåtal butiker hittills har slutit upp tror hon att det finns en framtid för tjänsten.
‒Jag är helt övertygad om att fler butiker hänger på när de ser effekten av det här, säger Harriet Nilsson.
‒Antingen kan man se e-handel som ett hot, eller så ser man det som en möjlighet att öka sin omsättning.