CTT återfår jätteorder

Flygplanstillverkaren Boeing har ångrat sig igen! Nu blir CTT:s avfuktningssystem standard i alla nya Dreamlinerplan. Hos CTT är förstås glädjen stor, det nya beskedet är värt omkring 900 miljoner kronor. Även aktieägarna har anledning att fira, aktien steg med över 50 procent.

Övrigt2006-12-18 23:59
För en månad sedan backade Boeing från sin order på avfuktningssystem från Nyköpingsföretaget CTT. I stället för att sätta in systemet som standard i den nya flygplansmodellen Dreamliner skulle kunderna kunna få det som tillval.

För CTT var det förstås ett bakslag. Företaget hade redan glatt sig åt och räknat med att få sälja utrustning och reservdelar till Boeing under många år framöver. Sedan Boeing lade den ursprungliga ordern i augusti 2005 har CTT utökat både sin personal och sina lokaler. Besvikelsen för en månad sedan, när Boeing backade, var tung.

Men vd Torbjörn Johansson var i Seattle förra veckan, och träffade representanter för Boeing. Efter ett möte i högsta ledningen ändrade sig flygplanstillverkaren igen. På torsdagskvällen kom det överraskande beskedet att avfuktnings-
systemet blir standardutrustning i den nya flygplanstypen. Frågan är vad som fick Boeing att ändra sig ytterligare en gång.
Jag tror att de tänkt till, det blir sämre flygplan utan avfuktningssystem, säger Torbjörn Johansson.
Han är glad, och får ideligen telefonsamtal från gratulanter.
Kanske att det hjälpte att jag var där. Men det får vara hur det vill med det, det här gör stor skillnad! Jag trodde att de skämtade med mig när de kom och berättade, säger Torbjörn Johansson.

Ordern innebär att CTT har en säker marknad framöver. Flygplanstypen Dreamliner är redan en storsäljare för Boeing, fastän den inte har börjat levereras än.
De har redan sålt 458 plan, de första kommer ut till kunderna 2008, säger Torbjörn Johansson.

Leveranserna av avfuktningssystemen börjar 2007. CTT har tidigare värderat hela ordern till 1,9 miljarder kronor.
I den summan ligger dels avfuktningssystemen, som sätts in i planen för att komma till rätta med kondens och fukt, dels ett befuktningssystem som förbättrar luften i planen för besättning och passagerare. Men befuktningssystemet är ett tillval, och väntas stå för en mindre del.
Vi kommer att leverera system i 2030 år, till 2 000 plan. Och dessutom reservdelar. Jag är säker på att vi kommer att tjäna pengar på det här i 50 år framöver, säger en mycket glad Torbjörn Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!