Cykelolyckor vid rondeller i Nyköping allt vanligare

Åtta av tio cykelolyckor sker vid korsande situationer mellan cyklist och bilist. I Nyköping precis som i övriga landet sker många av dessa olyckor vid cirkulationsplatser. Men vad gäller egentligen för cyklister och bilister vid cirkulationsplatser?

Stefan Tranemyr, trafikpolis uppmanar alla att ta det försiktigt i trafiken.– Man ska ta det försiktigt, i kollision mellan bil och cykel är cyklisten den mest utsatta och kan få men för livet medan bilen bara får plåtskador, säger Stefan Tranemyr.

Stefan Tranemyr, trafikpolis uppmanar alla att ta det försiktigt i trafiken.– Man ska ta det försiktigt, i kollision mellan bil och cykel är cyklisten den mest utsatta och kan få men för livet medan bilen bara får plåtskador, säger Stefan Tranemyr.

Foto:

Övrigt2018-12-05 06:06

Under perioden januari 2016 till juli 2018 skedde 195 cykelolyckor som blev rapporterade till Transportstyrelsen i Nyköping. De flesta skedde i Nyköpings tätort och ett fåtal på landsbygden.

[custom-embed script="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"]

Statistiken från Transportstyrelsen som SN tagit del av visar att många av olyckorna inträffat vid vägkorsningar av olika slag. Korsningarna Fruängsgatan-Västra Kvarngatan och Folkungavägen-Östra Trädgårdsgatan har under perioden varit särskilt olycksdrabbade. Men även rondellen Stockholmsvägen-Östra Rundgatan och Hamnvägen med alla rondeller utmärker sig.

– Det kan upplevas som lite lurigt med rondeller och vem som har företräde ut och in i rondellen, säger Stefan Tranemyr, trafikpolis i Nyköping.

Kort sagt kan man säga att när bilisten kör in i rondellen har bilisten företräde över cyklisterna som ska korsa övergångsstället. När bilisten sedan kör ut ur rondellen har cyklisten företräde då bilisten korsar cyklistens väg. (Samma sak gäller när bilisten svänger och på så sätt korsar cyklistens väg.)

Så här kör du i en rondell:

[youtube id="M75DVzrVlZs"]

Källa: Transportstyrelsen

Det finns fler sätt som kan underlätta osäkra trafiksituationer.

– Sök ögonkontakt, det gäller både cyklist och bilist. Kommunikation är otroligt viktigt, säger Stefan Tranemyr. Cyklisten kan även välja att kliva av cykeln när den ska korsa vägen, men för att få företräde krävs då att man inte hoppar av i farten utan i god tid tydligt kliver av sin cykel.

– Först då räknas man som fotgängare och får företräde vid övergångsstället, säger Stefan och poängterar att vikten av att signalera vart man ska är lika viktigt för både bilist och cyklist.

– Som bilist ska du alltid blinka när du ska ut ur en rondell. Som cyklist är det bra att du signalerar vart du ska, kanske extra mycket om du ska göra en vänstersväng, det minskar risken för missförstånd, säger han.

Cyklandet ökar i Nyköping och kommunen har gjort flera förändringar i stadsbilden för att underlätta för cyklisterna. Allt fler cyklar till och från både jobb och skola året runt vilket för att det är fler trafik på vägarna överlag.

– Som cyklist ska man akta sig för att bara svischa ut i vägen, speciellt denna årstid när bilisterna kanske inte skrapar sina rutor ordentligt och inte har full sikt, säger Stefan Tranemyr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!