Cykelväg byggs längs Frösjön

Om några år kan det bli möjligt att gå och cykla längs sydsidan på Frösjön i Gnesta. Projektet att bygga en väg där kan få grönt ljus på måndag.

Övrigt2006-10-19 21:31
En gång- och cykelväg på norrsidan av järnvägen i Gnesta centrum har länge
varit önskad av Gnestaborna.
Järnvägen skär som en kil genom orten och håller människorna kvar på sydsidan av tågspåren. Frösjön skymtar likt en hägring på norrsidan.
När nu bygget av regionaltågstationen har startat och en bred tunnel under alla tågspår anläggs så öppnar sig portar som tidigare har varit stängda.

På måndag fattar kommunfullmäktige i Gnesta beslut om ifall en gång- och cykelväg ska byggas på norrsidan av järnvägen längs Frösjöns södra strand.
Det blir förmodligen en träbrygga som sträcker sig en bit från nya tunneln under järnvägen bort mot Bryggeriholmen, säger kommunchef Sune Eriksson vid Gnesta kommun.
Träbryggan startar ett 40-tal meter öster om uppfarten från järnvägstunneln.
Kommunen ville från början ha en grusbank hela vägen i stället för träbrygga. Den idén gillade inte Banverket som är oroligt över att belastningen på norrsidan av banvallen kan bli för hög.

Träbryggan blir cirka fem meter bred och tanken är att den så småningom ska gå hela vägen fram till Bryggeriholmen. Där ska Peab så småningom bygga cirka 55 lägenheter.
När byggs träbryggan hela vägen fram till holmen?
Nu gissar jag men jag skulle tro att den inte kan bli klar
förrän Bryggeriholmen är färdig, det rör sig om kanske två år.

Den första etappen av bryggbygget beräknas kosta cirka 1 650 000 kronor. Vad sista etappen hela vägen fram till Bryggeriholmen kostar vet
ingen i dag.
Hur blir det med pir eller badplats ut i Frösjön?
Något sådant är inte kopplat till bygget av gång- och cykelvägen.
I detaljplanen för bygget av regionaltågstationen öppnas möjlighet att bygga en pir ut i sjön.
Men det skulle kosta ytterligare dyra pengar så det finns det inga genomförandeplaner för.
Västerut från den nya tunneln under järnvägen kommer det att gå en vanlig gång- och cykelväg helt fri från träbrygga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!