361 miljoner kronor. Så mycket skulle det kosta – minst – att bygga ut och binda samman länets cykel- och turistcykelvägar till ett nät över Sörmland.
Detta nät är visionen i Regionförbundets cykelstrategi, som nu bör revideras. Det anser Fredrik Högberg som arbetar med infrastrukturfrågor i förbundet.
– Visionen blir nog kvar och delvis är vi på väg mot den: vi har ett systematiserat arbetssätt i cykelfrågor och det byggs runt om i länet. Vårt arbete med omdragningar av turistcykelvägarna, som är nödvändiga för att visionen ska uppnås, har vi lyckats bra med.
Potentialen för en utvecklad cykelinfrastruktur i länet finns både längs de kommunala vägarna och det regionala nätet som är Trafikverkets ansvar.
– Den politiska inriktningen nu är att satsa mer på cykelväg i tätortsområdena. Där ger cyklismen en högre effekt, särskilt i fråga om pendling.
Enligt Fredrik Högberg bör en revidering av strategin jämkas samman med de lokala cykelplaner som nu finns i länets alla kommuner utom Vingåker. Strategin skulle också kunna bli mer rådgivande i frågor som rör påverkansarbete i cykelfrågor.
Eskilstuna har kommit långt med sådan mobility management, vilket är en av förklaringarna till att kommunen rankas högt i Cykelfrämjandets senaste kommunvelometer.
– Vill man ha en förändring mot mer cyklism måste man jobba långsiktigt. Då krävs resurser som vi på Regionförbundet inte har, men ska vi in i en regionbildning kanske det uppstår andra möjligheter.