Däcktrycket – en dyr miljöbov

Trosas och Gnestas energi- och klimatrådgivare har tacklat bilisters oavsiktligt höga bränsleanvändning under året. För lågt lufttryck i däcken kostar förare hundratals kronor varje år.

77 förare i Trosa, Gnesta, Oxelösund och Nyköping fick hjälp att kontrollera lufttycket under året.

77 förare i Trosa, Gnesta, Oxelösund och Nyköping fick hjälp att kontrollera lufttycket under året.

Foto:

Övrigt2017-11-18 05:00

20 000 villaägare spenderar lika mycket energi som två procent av landets bilister slösar varje år – i onödan, enligt Magnus Hellstrand vid Energikontoret i Mälardalen.

Han har lett ett projekt som Trosa, Gnesta och ett 50-tal andra kommuner deltagit i för att bryta den negativa trenden med oavsiktlig bränsleanvändning.

I år har energi- och klimatrådgivare informerat om däcktrycket vid bensinstationer och utanför bilprovningar runt om i landet. Nästan hälften av de 1 300 förare som fått hjälp att kontrollera sina bilar har haft för lågt lufttryck vilket påverkar såväl trafiksäkerheten som den privata ekonomin. Däcken slits snabbare och bränsleförbrukningen ökar.

– Om man åker med 80 procent av det rekommenderade däcktryck, ökar bränsleförbrukningen med tre procent. Det blir 300 till 500 kronor för förarna varje år, säger projektledaren.

Ett vanligt fel är att man kör till bensinmacken och anpassar lufttrycket efter instruktionsbokens anvisningar då däcken fortfarande är varma. Då blir trycket för lågt med omkring 0,3 bar.

Magnus Hellstrand rekommenderar därför att man höjer trycket med den procentsatsen. Han kommenterar även att bilens köregenskaper inte påverkas av ett lite för högt däcktryck. Däcken klarar av ett överskott på 10-15 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!