Dags för Gästabudet II
Ni som vant er vid träsmak i rumpan under långa teaterkvällar nere på Nyköpingshus kan andas ut. Gästabudet Dagen därpå är bara hälften så långt som det tidigare gästabudsspelet. Två timmar plus paus är den planerade speltiden.
Jag vet att det gamla Gästabudsspelet blev lite för långt, men det handlar ju faktiskt om trettio viktiga år i svensk historia. Den nya pjäsen omfattar bara ett par månader, ursäktar sig Lennart Lidström skrattande.
Han har skrivit både det gamla och det nya Gästabudsspelet, det som namnet till trots börjar på själva Gästabudsdagen. Första delen ägnas helt åt festandet, men efter paus ska publiken få veta hur det gick för hertigarna i fängelset, vad som hände den trofaste Brunkow och hur livet blev för drottningarna.
Pjäsen slutar när Eriks son Magnus kröns till kung av Sverige.
Berättelsen om Gästabudet har så många spännande ingredienser. Det pågår hela tiden en intrikat maktspel i kulisserna. Men framförallt är det ju en berättelse om tre bröder och deras relation, säger Lennart Lidström som nu drömmer om att skriva en pjäs som handlar om tiden före Håtunaleken.
Historien om Magnus Ladulås trontillträde är väldigt spännande. Egentligen var det hans bror som skulle bli kung, men honom låste Magnus in. Och gissa var? På Nyköpingshus! De var duktiga på att låsa in varandra i Folkungaätten. Vihelm Moberg kallade dem en förbrytarsläkt.
Vad som egentligen hände under och efter Gästabudet är förstås svårt att veta.
Jag har läst en hel del historia, men också använt fantasin. Att skriva en sådan här pjäs är lite som en brottsutredning. Långsamt läggs pusselbit till pusselbit.
Teater Sörmland och NAM-teatern tänkte först spela både det gamla och det nya Gästabudsspelet under sommaren, men regissörerna Rino Brezina och Lasse Gustafsson insåg att det skulle bli ett alltför stort projekt.
Någon sommar framöver kanske vi spelar båda pjäserna parallellt och gör ett par heldagsföreställningar också, men i år orkar vi bara med det nya spelet. Det hade varit ett hästjobb att repetera in båda två och väldigt tungt för skådespelarna, säger Rino Brezina.
Göran Gillinger, Robin Stegmar och Pär Malmström spelar de tre kungasönerna även i år. Överhuvudtaget är rollistan sig lik från tidigare somrar. Liksom i det förra Gästabudsspelet ska det bli mycket liv och rörelse runtomkring spelet.
Rino Brezina utlovar bland annat en naturalistisk halshuggning och en stormning av slottet. Och det blir, precis som tidigare, gott om folk på scen.
Pjäsen börjar utanför slottet när alla gäster anländer till häst. Men före dess ska publiken kunna ströva omkring i området och lyssna på skådespelarna som står i grupper och berättar vad som hänt. Det blir en sorts tillbakablick på historien.
Gästabudet Dagen därpå har premiär 28 juni och spelas sedan till den 26 juli.
Kattis Streberg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!