Daterade meriter i klassrummet

Den konservative hytter med blyertspennan mot dem som säger att skolböcker bör ersättas med datorer. Men att it används allt mer i klassrummen är inte samma sak som att S-skolan och nedprioriterade kunskapskrav är på återtåg.

Övrigt2012-03-30 05:00

I Nyköping kommun anstränger man sig för att digitalisera undervisningen, berättade SN i går (29/3). På Nyköpings friskola har förskoleeleverna redan läsplattor och om tre år ska alla elever i de kommunala skolorna från och med fyran ha en dator.
I grundskolans nya läroplan betonas att eleverna ska lära sig använda it på en rad olika sätt i en rad olika ämnen. Att kunskap i stället för flum står i fokus borde få tvivla på eftersom läroplanen klubbades under utbildningsminister Jan Björklunds mandat.
I de digitala verktygen finns program med interaktiva spel och tävlingar som kittlar barnens kreativitet och veta mera-hunger. Där ligger pappersböckerna i lä. Men Sverige har halkat efter när det kommer till it i undervisningen, sa it- och energiminister Anna-Karin Hatt på ett seminarium för rektorer i Göteborg i går. I såväl Googles hemstad Los Altos som slumområdena i Pakistan används tekniken mycket mer effektivt, enligt ministern.
Här i Sverige finns datorer överallt. Men elevernas kunskaper i hur de kan utnyttjas blir jämförelsevis sämre, enligt OECD:s mätningar.

Rektorerna bestämmer hur mycket it som ska in i undervisningen. Visst blir det dyrt att köpa datorer till alla. Men det handlar om att prioritera. Alla måste tänka om och fundera över hur man ska nyttja det som finns, sa it-samordnaren Per Fälting i gårdagens SN. Att it-program är gratis och att färre böcker behöver köpas in är två konkreta besparingar på kort sikt. På lång sikt handlar det om ungas utbildningsnivå, deras chanser att få jobb och Sveriges konkurrenskraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om