De byggde flygvapen i Afrika

Övrigt2002-09-24 16:27
Bo Ekberg och Lennart Larsson är två av de svenskar som var med och byggde upp Etiopiens flygvapen. 17 teknikveteraner samlades igår på F 11-museet på Skavsta.
Det var deras sjätte återsamling. Bakom Sveriges största internationella insats inom flyget finns flygarhjälten Carl Gustaf von Rosen. Från 1935 ledde han ambulansflyget i Etiopien (hette då Abessinien) under italienarnas ockupation av landet.
Med kejsar Haile Sellassie fick von Rosen god kontakt. Därför gav kejsaren Sverige uppdraget att starta ett flygvapen i Etiopien 1946. B 17-plan inköptes av svenska staten, personal rekvirerades härifrån.

Det fanns bara baracker och allt var mycket primitivt i Addis Abeba. Successivt byggdes flyget ut, berättar Bo Ekberg.
Han kom till Etiopien 1951. Då gick 3 procent av befolkningen i skola. Direkt från bushen togs unga etiopier som först fick grundutbildning, sedan yrkesutbildning.
De hade aldrig sett en skiftnyckel och kunde inte skilja på metaller. Präster hade lärt dem att jorden var platt som en pannkaka!
Men ungdomarna blev mekaniker, instrumentmakare, flygtekniker, meteorologer, navigatörer samt piloter.
Hur äventyrligt var det inte för Bo att flyga det enmotoriga attackplanet Firefly (fabrik Fairey) mellan Manchester och Addis Abeba! Han jobbade då på Svensk Flygtjänst.
I Etiopien var han teknisk chef i nio år. Han blev sedan byrådirektör på Malmslätt utanför Linköping, där katapultstolar och annan materiel utprovades.
Lennart Larsson inledde en lång internationell karriär i Etiopien. Var med och levererade totalt 49 skolplan av märket Saab Safir. Hade 90 anställda i Eritrea.

Vi hade en bra ställning i Etiopien, även teknikerna var befäl. Så blev det inte senare när jag arbetade i FN-tjänst.
Bo och Lennart trivdes mycket bra i Etiopien. Flera gånger bjöd kejsaren den svenska flygpersonalen på lunch i sitt sommarpalats. Veteranerna instämmer med greven svenskar som kom till Etiopien vantrivdes i början men grät vid avfärden.
Lennart har under 30 års tid arbetat för Unesco i Indonesien, Afghanistan, Jemen, Angola, Zambia och Ghana.
Svåraste uppdraget var att förse 90 000 namibiska flyktingar i Angola med mat, förnödenheter och byggmaterial.

Mitt under brinnande krig och ständiga sydafrikanska anfall byggde vi upp ett transportsystem.
Lennart byggde flygfält i Afghanistan. I Sydafrika var han observatör i det första fria valet sedan apartheid-regimen störtats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om