De kan inte lägga arbetet på hyllan
Doften av nysågat trä slår emot besökaren direkt innanför dörren på Gnesta produktion AB. Det välbekanta dånet från en industri som går för högtryck ger en längtan efter ett par schyssta gula öronproppar. Gnesta produktion AB expanderar och det går snabbt nästan för snabbt.
Det är körigt just nu. Vi släpar efter med leveranserna. Problemet är att det är en inkörningsperiod på de nya maskinerna innan allt fungerar som det ska, säger vd Jan Qvarnström vid Gnesta Produktion AB.
Företaget tillverkar hyllsystem både för svenska marknaden och för export. I mars tog man även över produktionen från en finländsk fabrik i samma bransch.
Ett faktum som tvingar Gnesta Produktion AB att trippla sin tillverkning för att klara alla leveranser. För att det ska bli möjligt krävs att man bygger ut och anpassar sig till en större tillverkningsvolym.
Utbyggnaden ska ske samtidigt som vi sköter tillverkningen. Det är inte konstigt att det blir stressigt, säger Jan Qvarnström.
Hasse Höglund står i slutet av produktionskedjan och monterar hjuldelarna på ett arkivskåp.
Det är fullt upp här och det blir en hel del övertid. Men det är lika för alla på hela företaget. Det är roligare att jobba när det finns något att göra. Nu vet man i alla fall att man får ha jobbet kvar i fortsättningen också, säger han.
Jan Qvarnström visar hur och var det är tänkt att utbyggnaderna ska ske.
Virket går genom en lång fabriksbyggnad. Vid varje arbetsstation förädlas produkten ytterligare. På flera ställen behövs byggas om för att kunna klara den ökade belastningen och det högre tempot.
Före 1 mars tillverkade vi 160 000 meter hylla. Vi ska upp i 560 000 meter. För att det ska bli möjligt håller vi bland annat på att bygga en ny transformatorstation.
Den gamla går inte att belasta med så mycket elkraft som vi behöver, säger Jan Qvarnström.
Den ökade tillverkningsvolymen går inte att klara genom att bara skaffa ny utrustning.
Gnesta Produktion AB har nyanställt nio personer i produktionslinjen och en tjänsteman som organiserar varutransporterna.
Vid årsskiftet hoppas vi att företaget är igång och producerar för fullt. Fram till dess kommer det nog att vara ganska körigt och slitigt, säger Jan Qvarnström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!