De vill ha en opartisk information om Ostlänken
Trosa kommun agerar populistiskt när de talar om Ostlänken. Det tycker Per och Annette Henfors i Vagnhärad och anser att också problemen med järnvägsbygget borde tas upp.
Där redovisas bara fördelarna med länken, inte problemen. Och de är att det bara finns två spår mellan Älvsjö och Stockholms central. Så länge det är så spelar det ingen roll om Ostlänken byggs. Tågtrafiken kommer inte flyta bättre för det. Det är fullt in till centralen, säger han.
Per och Annette Henfors bor idag precis invid rälsen där tågen går. Om det ska byggas en dubbelspårig järnväg genom Vagnhärad ligger deras hus i riskzonen och de får antagligen flytta. Men det är inte därför de reagerar som de gör.
Självklart tycker vi det är tråkigt om kåken ryker men känslomässiga argument faller. Det jag reagerade på är att utställningen är så ensidig. Kommuner och landsting borde vara sakliga och opartiska i sin framställning tycker jag, säger Per.
Bolaget Ostlänken vill ju visserligen få människor att sluta upp bakom planerna för järnvägen men att göra det på detta sätt är inte ärligt, enligt Per.
Jag hade förstått det om det var ett antal privata företag som stod bakom projektet. Det hade varit lika fult att sköta det på det här sättet men då jag hade förstått det. Nu är det ju kommuner och landsting som driver frågan, säger han.
Men kan inte ett bygge av en dubbelspårig järnväg vid Vagnhärad och Nyköping påskynda spårutbyggnaden till Stockholms central?
Jo jag förstår argumenten bakom den tanken men som det ser ut just nu finns ju inga konkreta planer på ett tredje spår till centralen. Partierna i Stockholm är ju oeniga hur ett sånt bygge ska gå till. Det borde finnas med i utställningen, säger Per.
Per har i tio års tid arbetat med geotekniska undersökningar åt bland annat Banverket. Han är inblandad i de flesta nyanläggningar av järnvägsspår i Sverige och har sin syn på Ostlänken ganska klar för sig.
Jag tror inte den här sträckningen är någon prioritet. Citytunneln i Malmö kommer åderlåta Banverket många år framöver. Kanske vore det mer uppskattat att rusta upp de befintliga stationerna i Västerljung och Hölö och låta tågen stanna där än att dra ett dubbelspår genom Vagnhärad, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!