Gustavsbergs förskola ligger kant i kant med vägen. Det är 50 på raksträckan genom samhället men många susar förbi i 60, 70, 80 eller ännu snabbare. De som åker fast får böta några tusenlappar och kan bli av med körkortet. Om barnen fick bestämma skulle straffet bli betydligt tuffare än så.
‒Dom borde få fängelse, säger Lukas,3.
Är trafiken ett problem?
‒Ja. Vi pratar om det varje dag. Jag önskar att polisen kunde komma hit oftare, säger barnskötaren Pia Eskelinen.
Dammlötsskolan med elever från förskoleklass till sexan ligger lite längre in från vägen. Men eleverna har ett uteklassrum som ligger på andra sidan 223:an och påverkas förstås också av bildårarna.
‒De måste gå över vägen. Det är otäckt, säger Pia Eskelinen.
Trafikläget är en återkommande fråga bland föräldrarna. Då och då görs samlade försök att få 30-skyltar, ett övergångsställe eller en permanent fartkamera på den utsatta sträckan. Samtidigt finns en viss form av självinsikt bland föräldrar och personal - det händer att de själva är de värsta fartsyndarna. I septemberprotokollet från Dammlöts föräldraförening lyfter styrelsen problemet och uppmanar alla att tänka på barn och djur och sänka farten.
Therese Borg som jobbar på förskolan säger att många föräldrar också oroar sig för korsningen när de ska köra ut från förskolan.
‒Det är skymd sikt och kan bli farligt om det kommer en långradare i full fart.
Polisen i Sörmland har just genomfört en utbildning i laserhastighetsmätare för nytillkomna poliser och poliser som varit behöver friska upp sina kunskaper.
‒Jag tror inte att det kommer att bli fler hastighetsmätningar men det blir mindre sårbart om fler kan hantera utrustningen, säger Carl-Jan Ekberg, chef för trafikgruppen i Nyköping.
Efter loven brukar polisen lägga extra krut på att kolla hastigheten utanför skolorna. Under den nationella trafiksäkerhetsveckan är det också många fartkontroller på vägarna.
‒Vi hinner inte vara överallt. Många vill att vi ska vara inom tätbebyggt område där det är få personskador. Det är på landsvägarna som människor skadas.
Förra året dödades fem personer i trafikolyckor i Sörmland.
‒Det är historiskt lågt, säger Carl-Jan Ekberg.