Delade åsikter om pengar till järnväg
Citybanan med en järnvägstunnel under Stockholm kommer att kosta nästan 16 miljarder kronor att bygga. Kommunerna i östra Sörmland har olika åsikter om förslaget att de ska vara med och finansiera bygget.
Hans Rode nämnde delad finansiering som en idé. Trosa stänger inga dörrar, vi får titta på förslaget och se vad som blir bäst, säger kommunalrådet Daniel Portnoff (m) i Trosa.
Kostnaden för en tunnel beräknas till cirka 15,9 miljarder kronor. Tunneln skulle göra att 50 tåg i timmen kan passera genom södra Stockholm.
Citybanan är helt avgörande för hela Mälardalens fortsatta utveckling, säger Daniel Portnoff.
Han ser det som viktigt för hela Sverige att hjulen i huvudstaden snurrar i högt tempo. Kommunledningarna i både Gnesta och Trosa är överens om att tunneln är den enda långsiktiga lösningen.
Hur mycket Trosa kan skjuta till vill Portnoff inte spekulera i.
Små kommuner som Trosa kan inte bidra med merparten. Det får bli en liten del, det mesta måste staten stå för.
Han tror även på en lösning där det privata och näringslivet är med och betalar. Det kallas ofta för PPP, Private Public Partnership.
Oppositionsråd Greger Tidlund (s) är inte heller emot att Trosa drar sitt strå till stacken. Men då måste det vara möjligt enligt lag för kommuner att satsa utanför kommungränsen.
Min tolkning av lagen är att det inte är det i dag så då får man först ändra i kommunallagen, säger han.
Om vi ska vara med och betala ska vi också vara med och bestämma över tågtrafiken. Dessutom bör vi få någon form av återbetalning, kanske en liten del av varje såld tågbiljett.
I Gnesta är kommunalrådet Henric Sörblad (m) inte lika positiv till att hjälpa till.
Alla får fördel av tunneln, det gäller oss så väl som Göteborg, Umeå, Karlstad och övriga Sverige. Då ska alla hjälpa till och då faller det på staten att finansiera projektet, säger han.
Gnestas oppositionsråd Gert Nilsson (s) är positiv till att Gnesta bidrar till tunneln om det är möjligt enligt lag.
Gnesta har stor nytta av satsningen. Vi får betydligt lättare att klara kollektivtrafiken, pendeltåget är tänkt att gå i tunneln, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!