Delade skift sliter på förarna

Delade arbetspass som låser förarna till arbetet under drygt halva dygnet är en realitet för många av bussförarna vid stadstrafiken i Nyköping. Det är arbetsvillkor som sliter på förarna och som gör det svårt för dem att ha ett vettigt socialt liv. Trötthet mot slutet av en lång arbetsdag kan också göra förarna mindre trafiksäkra.

Övrigt2004-10-10 15:40
Bussförare som jobbar delade skift är ett allmänt förekommande problem, säger Lars-Åke Ekberg, förare hos Busslink i Nyköping, som har entreprenaden på både stadstrafiken och den landsortstrafik som utgår från bussdepån där.
Lars-Åke Ekberg, som även är klubbordförande för de Kommunalanslutna bussförarna vid depån på Kungshagen i Nyköping, berättar att kollektivavtalet ger arbetsgivaren rätt att schemalägga bussförarna under en omloppstid, eller ramtid, på 13,5 timmar per dygn. Det vill säga att 13,5 timmar är längsta tillåtna tid mellan starttiden för det första arbetspasset och sluttiden för det andra passet under dagen.
Bussförarnas långa ramtider är alltid en högprioriterad fråga i alla avtalsförhandlingar, säger Sten Elofsson, ombudsman vid Kommunal Sörmland. Att köra delade pass med flera timmar ledigt mitt på dagen är en ohållbar situation.
Målet är att få ner omloppstiden till tio timmar, säger Lars-Åke Ekberg.

Lars-Åke Ekberg är själv en av de bussförare i Nyköping som jobbar på ett schema med delade arbetspass.
En dag kan vara så att man börjar jobba vid femtiden på morgonen, kör fyra fem timmar, är sedan ledig några timmar mitt på dagen för att sedan börja köra igen på eftermiddagen. Så kan man vara klar för dagen runt klockan 18 19. De lediga timmarna mitt på dagen har man ofta svårt att använda till något vettigt, säger han.

Bussförarna jobbar på ett rullande schema som även täcker lördagar och söndagar.
Särskilt för de förare som bor en bit från jobbet kan ha svårt utnyttja den ledig tiden mitt på dagen på ett bra sätt, menar Lars-Åke Ekberg, som själv bor i Jönåker, och därmed har ett par mil in till Nyköping.
Att göra sociala grejer är svårt ibland med sådana arbetstider. Man kan inte alltid umgås med vänner och bekanta på ett vettigt sätt. Har man jobbat sent en dag och sedan ska upp och jobba klockan fem nästa morgon orkar man inte göra så mycket på kvällen. Det är lätt att bli lite isolerad, tyvärr.

Lars-Åke Ekberg konstaterar också att de oregelbundna arbetstiderna, vilket bland annat gör det svårt att hålla regelbundna mattider, sliter hårt på kroppen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det inte heller bra att arbetstiden är schemalagd över så stor del av dygnet, betonar Lars-Åke Ekberg. Även om man är ledig några timmar mitt på dagen påverkas man negativ av att ha börjat jobba tidigt på morgonen, och blir trött mot slutet av arbetsdagen, menar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om